نکات و اصول روشن کردن ماشین در فصل سرما

اگر اکنون در حال خواندن این مقاله هستید، بدون شک یک بار برایتان پیش آمده است که در یک صبح سرد زمستانی قصد روشن کردن خودرویتان را داشته‌اید و به مشکل خورده اید. با شروع فصل سرما و کاهش دمای هوا، عملکرد خودرو بویژه در هنگام روشن شدن دچار مشکل می‌ شود. این مشکل در هنگام صبح و بعد از گذشت مدت زمانی که موتور خاموش بوده، متداول‌تر است. در این شرایط برای روشن شدن موتور خودرو نیاز به چند بار استارت زدن است و حتی ممکن است موتور اصلا روشن نشود.

اگر شما هم با نزدیک شدن زمستان و کاهش دمای هوا بیش از پیش در مورد گرم کردن خودرو قبل از شروع به‌حرکت و ویژگی‌ های آن کنجکاو هستید، می توانید با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد دوره‌ی راه اندازی سرد، گرم کردن پیشرانه (Cold start warm up) بدست آورید.

برای گرم شدن خودرو چقدر فرصت بدهیم؟

چگالی سیالات داخل خودرو نظیر روغن‌موتور یا گریس در فصل سرد افزایش یافته و سفت‌ تر می‌ شوند؛ در نتیجه هر وسیله‌ ای در فصل زمستان نیاز دارد اندکی گرم شود تا فعالیت مطلوب‌ تری داشته باشد. موضوع گرم کردن خودرو در زمستان نیز از همین جا نشات گرفته است.

اکثر افراد به‌غلط تصور می‌ کنند که باید چند دقیقه پس از استارت زدن اجازه دهید دمای این سیالات کمی افزایش یابد تا از فرسایش موتور کاسته و بر عمر آن افزوده شود. اما کارشناسان خودرو می‌ گویند روشن نگاه داشتن موتور خودرو نه تنها باعث گرم شدن خودرو نمی‌ شود، بلکه در دراز مدت سبب آسیب رساندن به‌ پیشرانه خودرو نیز می گردد.

از نظر فنی، مصرف بنزین در هوای سرد افزایش می‌ یابد. با وارد شدن مقادیر زیاد سوخت به محفظه‌ ی احتراق، اتومبیل به روغن سوزی می‌افتد. هرچقدر میزان روغن دفع شده از خودرو بیشتر باشد، روغن سوزی پیشرانه بیشتر و عملکرد آن کاهش می‌ یابد.

در گذشته، اکثر اتومبیل‌ ها مجهز به سیستم کامپیوتری نبودند و نمی‌ توانستند در دمای پایین هوا تشخیص دهند که در دمای پایین بنزین کمتر تبخیر شده و می‌ بایست در این شرایط به مخلوط سوخت وهوا، سوخت بیشتری اضافه گردد.

در واقع سیستم خودروهای کاربراتوری به‌ این صورت بود که راننده با کشیدن اهرم ساسات مانع ورود هوای زیاد به موتور می‌ شد و به‌ این ترتیب، با تبخیر مقدار معینی از سوخت، مخلوط بیشتری از سوخت و هوا به محفظه احتراق سیلندر وارد شده و روشن شدن موتور آسان‌تر می شد.

از طرف دیگر، مدار ساسات با جلوگیری از ورود هوای زیاد به پیشرانه باعث افت توان خروجی آن می‌ شد و راننده باید دقایقی را منتظر می‌ماند تا دمای آب بالا برود. در واقع باور اشتباه درجا کار کردن خودرو برای گرم کردن پیشران از همین‌جا نشات گرفته است.

دوره‌ی راه اندازی سرد، گرم کردن پیشرانه چیست؟

از نظر فنی فلزات، مایع خنک ‌کاری و روغن پیشرانه هر کدام ظرفیت جذب معنی دارند که باعث معرفی یک دوره کارکرد موقتی در پیشرانه می‌‌شود. فلزات ساختمان موتور خودرو نیز که تمام مدت شب را در دمای پایین هوا قرار داشته اند، شدیداً از جذب گرمای احتراق استقبال می‌‌ کنند.

دوره گرم شدن به معنای مدت زمان لازم برای رسیدن پیشرانه و اجزای آن از شرایط دمای محیط به دمای پایدار کاری‌شان است. این دوره از کارکرد پیشرانه به لحاظ بازده حرارتی و مکانیکی، مصرف سوخت و همچنین انتشار آلاینده‌ ها، بدترین دوره کارکرد پیشرانه است.

درجا کار کردن پیشرانه خودرو چه مضراتی دارد؟

خودروهای امروزی دارای پیشرانه سوخت تزریقی و یک سیستم ECU ” واحد کنترل موتور” می‌ باشند. این سیستم در هوای منفی صفر درجه نیز قادر است به‌ سرعت موتور را آماده حرکت کند. بنابراین درجا کارکردن موتور در زمستان برای چنین خودروهایی رقیق شدن روغن را بدنبال دارد.

به عبارت دیگر، درجا کارکردن خودرو سبب نفوذ سوخت به روغن و کاهش خواص روانکاوی روغن و افزایش سایش می‌ گردد. از طرف دیگر، مصرف سوخت در زمان درجا کار کردن پیشرانه افزایش می‌ یابد. تمام این عوامل برای خودرویی که مدت زمانی را خاموش بوده است، فرسایش مکانیکی را بدنبال خواهد داشت. در حقیقت زمانیکه موتور در جا کار می‌کند، نوعی کربن تولید می‌ شود که سبب فرسودگی سریع قطعات موتور می ‎شود.

بنابراین بهتر است به جای روشن نگه داشتن موتور قبل از حرکت، شروع به حرکت به طور آهسته کنید. گرمای خود موتور و رادیاتور باعث می شود تا با گرم شدن تدریجی سنسور ارسال سوخت، میزان تزریق سوخت به تدریج کم شود. در ابتدای حرکت نباید فشار زیادی به موتور وارد کنید و به سرعت خود اضافه کنید، با حرکت آرام به هنگام روشن شدن موتور همه چیز برای موتور عادی می شود.

نکات ضروری در مورد روشن کردن ماشین در فصل سرما

  • از روغن موتور مناسب استفاده کنید

انتخاب روغن درست برای خودرو بسیار اهمیت دارد. روغن موتور چند درجه ای انتخاب مناسبی برای فصول سر سال است. روی این روغن‌ ها معمولا دو عدد وجود دارد (مانند 10W40) عدد اول که به همراه حرف W بکار می‌ رود، مناسب فصول سرد سال است. هرچه این عدد کوچکتر باشد، ویسکوزیته آن کمتر و روغن روان‌ تر است.

اگر در غرب تهران ساکن هستید، برای اطلاع از اینکه چه روغنی برای اتومبیل‌ تان مناسب است، می‌ توانید به پخش روغن موتور غرب تهران و یا تعویض روغن سعادت‌ آباد مراجعه کرده و با خیال راحت مناسب‌ ترین روغن را برای اتومبیل‌ تان تهیه کنید.

  • استفاده از ضد یخ را فراموش نکنید.

یکی از راه‌ های محافظت از موتور خودرو در فصول سرد سال، استفاده از ضد یخ مناسب است. ضدیخ مایعی سبز رنگ است که به مخزن آب رادیاتور اضافه می شود تا سیستم خنک کننده خودرو در فصل سرد سال دچار یخ زدگی نشود.

در مورد ضدیخ، همیشه به مقدار مناسب ضدیخ در رادیاتور خودرو داشته باشید. درصورت کم بودن یا نبودن ضد یخ، منافذ رادیاتور و گردش آب در موتور خودرو دچار رسوب و زنگ‌زدگی می‌شود.

برای انتخاب و تعویض ضدیخ پیشرانه اتومبیل‌تان می توانید به تعمیرگاه‌ تخصصی ماشین‌ های خارجی و اگر در غرب تهران ساکن هستید به اتوسرویس غرب تهران مراجعه کنید تا با تهیه ضد یخ مناسب و در صورت لزوم تعویض آن موتور اتومبیل‌ تان را برای فصول سرد سال مجهز و آماده کنید.

  • وسایل الکتریکی را خاموش کنید!

برای استارت قوی‌ تر و افزایش عمر باتری و قطعه استارت خودروی‌تان بهتر است تمام لوازم الکتریکی خودرو مانند چراغ ها، بخاری، رادیو، گرمکن شیشه و صندلی را خاموش کنید. مخصوصا در هوای سرد، موتور برای روشن شدن به انرژی بیشتری نیاز دارد. پس با خاموش کردن وسایل الکتریکی خودرو اجازه بدهید تمام انرژی تولیدی باتری را صرف روشن شدن موتور گردد.

  • سیستم سوخت رسانی خودرو را سالم نگه دارید

چنانچه سیستم سوخت‌رسانی خودروی‌ شما معیوب باشد، ممکن است در هوای سرد باعث عدم رسیدن بنزین به سیلندرها و عدم استارت خودرو شود. تعویض به‌موقع فیلترهای بنزین می‌ تواند سبب سوخت‌ رسانی بهتر خودرو گردد.

در تعمیرگاه ماشین‌ های خارجی غرب تهران می‌ توانید با اطمینان نسبت به تعویض فیلترهای بنزین اتومبیل‌ خود اقدام کنید. با بررسی و رعایت نکات توصیه شده می توانید به راحتی از بد استارت خوردن خودرو در هوای سرد جلوگیری کنید و بدون تلف شدن زمان خود هر زمان که نیاز بود بتوانید از خودروی خود به راحتی استفاده کنید.