دلایل گرم نکردن بخاری خودرو در هوای سرد چیست؟

یکی از معضلاتی که رانندگان در فصل های پاییز و زمستان با آن درگیر هستند، گرم نکردن بخاری خودرو و ورود هوای سرد به داخل کابین اتومبیل است. از آنجایی که بخاری خودرو یک سیستم فصلی است و تقریبا نیمی از سال بدون استفاده می ماند، هنگامی که زمان کار کردن آن فرا می رسد معمولا با مشکلاتی مواجه خواهد شد. البته دلایل مختلفی وجود دارد که بخاری خودروی شما چرا کار نمی کند، اما مشکلی که معمولا گریبان گیر شماست، یکی دو مشکل رایج و اساسی است.

ما در این مقاله سعی بر این داریم با استفاده از تجارب تعمیرکارهای حرفه‌ ای بهترین تعمیرگاه تخصصی ماشین خارجی غرب تهران، راهکار های فوق ‌العاده موثری را جهت آشنایی، پیدا کردن و رفع عیوب و مشکلات خودرو پیش روی شما قرار دهیم.

چرا سیستم گرمایشی خودرو من کار نمی کند؟

بنابر گفته تعمیرکاران مجرب در تعمیرگاه تویوتا غرب تهران، بخاری خودرو به دلایل مختلفی می تواند از کار بیفتد، از جمله دلایل مختلف زمینه‌ ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایین بودن ضد یخ/ سطح آب در رادیاتور به دلیل نشت در سیستم خنک کننده
  • ترموستات مشکل دارد و اجازه گرم شدن مناسب موتور را نمی دهد.
  • فن به درستی کار نمی کند.
  • خنک کننده زنگ زده یا دچار آلودگی شده است و مانع گردش هوا در داخل خودرو می شود.

همکاران ما در اتو سرویس غرب تهران می گویند بسته به نوع مشکل در خودرو، انواع مختلفی از تعمیرات وجود دارد که باید اعمال شود.

مایع خنک کننده کافی نیست:

احتراق سوخت در درون سیلندر های خودرو برای تولید انرژی و به راه افتادن آن، موجب تولید میزان زیادی حرارت می شود. در صورتی که این میزان حرارت مدیریت نشود ممکن است موجب بروز صدماتی به خودرو شود. در این مواقع سیستم خنک کننده موتور وارد عمل شده و با چرخاندن مایع خنک کننده که معمولا 50 درصد از ضد یخ و 50 درصد آب تشکیل شده است و دمای موتور را روی میزان از قبل تعریف شده‌ ای قرار می دهد. در طول فصول سرد وقتی دمای خودرو را زیاد می کنید، مایع خنک کننده از روی رادیاتور بخاری که در زیر داشبورد تعبیه شده است گذر کرده، با پرتاب باد به وسیله فن که در پشت رادیاتور بخاری قرار دارد، منتقل می شود و سپس هوای گرم را به داخل اتومبیل شما هدایت می کند.

مشکل هسته بخاری:

اگر ماشین شما همچنان هوای گرم را به داخل کابین منتقل نمی کند و سطح مایع خنک کننده نیز خوب است، پس احتمالا هسته بخاری مشکل دارد. هسته های بخاری قطعات سیستم خنک کننده‌ ای هستند که به رادیاتورهای جمع و جور شباهت دارند. در رابطه با این موضوع تعمیرکارهای تعمیرگاه کیا در غرب تهران این روند را این چنین توضیح دادند؛ یک هسته بخاری از لوله های آلومینیومی یا برنجی ساخته شده که مایع خنک کننده را درون و بیرون آن حمل کرده و به همراه فن هایی است که گرمای آزاد شده توسط مایع خنک کننده را پراکنده می کنند. هسته های بخاری مسئول اقدامات گرمایش و سرمایش خودرو هستند که به طور معمول در قسمت پشت داشبورد قرار گرفته‌ اند.

در صورتی که هسته یا موتور بخاری خودرو مشکلی داشته باشد این اتفاقات روی خواهد داد:

  • بوی شیرین و میوه‌ ای در داخل کابین منتشر می‌ شود.
  • خودروی شما خیلی سریع از مایع خنک کننده استفاده می کند یا به قول تعمیرکاران آب کم می کند.
  • موتور خودرو بیش از حد گرم می شود.
  • داخل خودروی شما را بخار گرفته است.

کنترل های بخاری مسدود یا خراب شده:

برخی اوقات پس از چندین سال استفاده از دکمه های کنترل، این شاسی ها کثیف می شوند یا از کار می افتند. اگر سطح خنک کننده شما خوب باشد و به نظر می رسد مشکلی در هسته بخاری خودرو وجود ندارد، ممکن است لازم باشد برخی از دکمه های کنترل یا شیر کنترل بخاری را تعویض کنید. شیر کنترل بخاری در زیر کاپوت ماشین قرار دارد و به عنوان سوئیچی عمل می کند که گرما را خاموش و روشن می کند. اگر این قطعه به درستی عمل نکند، خودرو روی حالت دمیدن هوای سرد به داخل کابین گیر می کند.

ترموستات ناکارآمد:

ترموستات ها اساسا دریچه هایی هستند که بسته به دمای مایع خنک کننده باز و بسته می شوند. برای اینکه موتور خودرو گرم شود، آنها تا زمانی که مایع خنک کننده در موتور به یک محدوده دمایی مشخص برسد، بسته می مانند. اگر در آن مرحله باز و بسته نشوند، مایع خنک کننده به درستی گردش نمی کند و موتور ممکن است بیش از حد گرم شود و در صورت سرد شدن بخاری، ممکن است به مشکل بر بخورید. اگر آمپر آب خودرو حتی پس از مدت زمان گرم شدن موتور روی c باقی می ماند، امکان اینکه ترموستات خراب شده باشد زیاد است.

کارشناسان خودرو در تعمیرگاه هیوندا غرب تهران در رابطه با این مشکل اذعان کردند که اگر ترموستات نتواند به اتومبیل نشان دهد که موتور گرم است، مایع خنک کننده برای تامین گرما به هسته بخاری ارسال نمی شود و هوا همچنان سرد خواهد ماند. رفع ایراد ترموستات ها نسبتا آسان و ارزان تمام می شود، بنابراین با مراجعه به یکی از تعمیرگاه های تخصصی ماشین خارجی نسبت به نصب یک دستگاه جدید اقدام کنید تا بخاری ماشین سریعا به کار بیفتد.

نشتی آب یکی از دلایل سرد بودن بخاری خودرو:

بهترین تعمیرگاه ماشین خارجی غرب تهران یکی از مشکلات دیگری که در کار نکردن بخاری خودروها مشترک است، را نشت آب می داند. مکان های مختلفی که نشتی ممکن است در آنها وجود داشته باشد را بررسی کنید. مطمئن شوید که خرطوم، رادیاتور و پمپ آب را از نظر خرابی چک کرده‌اید. اگر هر کدام از این سه مورد نشتی داشته باشد، اتومبیل شما به درستی کار نخواهد کرد.

خرابی واترپمپ:

خرابی واتر پمپ، رسوب گرفتگی و خوردگی پره های واتر پمپ موجب می گردد. در دور های پایین موتور، خنک کننده در سیستم خنک کننده به کندی گردش کند. در نتیجه دمای بخاری سرد می باشد و به محض بالا رفتن دور موتور بخاری نیز گرم می شود. البته این حالت بیشتر در خودروهایی که کارکرد بالایی دارند، رخ خواهد داد.

سیستم گرمایشی موثر در زمستان می تواند ایام لذت بخشی را برای شما رقم بزند، اگر بعد از توجه به هر کدام از این موارد که ذکر شد، باز نمی توانید از بخاری هوای گرم خارج کنید؛ با بهترین تعمیرگاه های تخصصی معتبر در غرب تهران شامل تعمیرگاه تویوتا غرب تهران، تعمیرگاه هیوندا غرب تهران و تعمیرگاه کیا غرب تهران یا تعمیرگاه ماشین چینی و … تماس بگیرید. رسیدگی به مشکلات بخاری خودرو در اسرع وقت بسیار مهم است، اگر از این مسئله چشم پوشی کنید، امکان اینکه در جاده ها دچار مشکلات بزرگتر و پر هزینه‌ تری شوید، وجود دارد.