ضد یخ چیست؟ آشنایی با انواع ضد یخ و ویژگی‌ های یک ضد یخ خوب

با سرد شدن هوا و رسیدن فصل سرما یکی از دغدغه های صاحبان خودرو، نگهداری از خودرو و چک کردن وضعیت ضد یخ خودرو است. اما چطور باید از ضد یخ استفاده کرد؟ آیا ضد یخ فقط مخصوص فصول سرد سال است یا می توان آن را در تمام فصول سال استفاده کرد؟

اینها سوالاتی است که ممکن است در زمان استفاده از ضدیخ در ذهن شما نیز شکل گرفته باشد. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تمام اطلاعات لازم درباره این محلول را در اختیارتان قرار دهیم تا با آگاهی کامل برای نگهداری از خودرو خود اقدام کنید.

ضد یخ چگونه از موتور خودرو محافظت می کند؟

ضدیخ مایعی سبز رنگ است که به مخزن آب رادیاتور اضافه می شود تا سیستم خنک کننده خودرو در فصل سرد سال دچار یخ زدگی نشود. از آنجا که آب موجود در سیستم خنک کننده تقریبا در تمام قسمت های موتور جریان دارد، با کاهش دما و رسیدن به نقطه انجماد شروع به یخ زدن می کند. آب یخ زده منبسط شده و به فضای بیشتری نیاز دارد. اما این فضا در سیلندر و بلوک موتور وجود ندارد. بنابراین با اعمال فشار به دیواره های سیلندر و لوله ها باعث ترک خوردن و شکستگی در بدنه موتور می شود. این ترک خوردگی ها به تدریج سبب از بین رفتن موتور خودرو خواهند شد.

اما با استفاده از ضد یخ می توان از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کرد. این ماده سبز رنگ که از آب مقطر و ماده ای بنام” اتیلن گلیکول” تشکیل شده است، غیر قابل اشتعال می باشد و کاملا در آب حل می گردد.به این ترتیب با پایین آوردن نقطه انجماد آب از یخ زدگی آب درون موتور در روزهای سرد خودداری می کند.

ضد یخ چه انواعی دارد؟

بطور کلی، ضد یخ های خودرو به دو مدل تقسیم می شوند:

ضد یخ پایه روغنی

متداول ترین نوع ضد یخ، ضد یخ پایه روغنی است. این نوع ضد یخ در شرکت های مختلفی تولید می شود و کیفیت متنوعی دارد. اگر خودروی شما قدیمی است و جنس رادیاتور آن از برنج یا مس می باشد، ضد یخ پایه روغنی بهترین گزینه برای آن است. در صورت استفاده از این ضدیخ تا ۲۴ ماه نیازی به ضد یخ ندارید.

ضد یخ پایه الکلی

ضد یخ پایه آلی از مواد الی تهیه می شوند. از این نوع ضد یخ ها برای رادیاتورهای آلومینیومی استفاده می شود. ماندگاری ضد یخ الکلی 36 ماه می باشد و با قطعات گوناگون موتور سازگاری دارد.

نکته مهم در هنگام استفاده از این ضدیخ این است که هیچگاه نباید آن را به ضد یخ قبلی اضافه کرد، زیرا در این صورت باید کاملا رادیاتور را بشویید. درضمن استفاده بیش از حد مجاز از این نوع ضدیخ باعث می شود بدنه و قطعات موتور دچار خوردگی و از بین رفتن بدنه موتور شود.

ویژگی یک ضد یخ خوب چیست؟

● از نقطه جوش بالا و نقطه انجماد پایینی برخوردار است

● در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت نشان می دهد.

● ضد زنگ و ضد خوردگی هم هست.

● قدرت انتقال حرارت بالایی دارد.

● روی رنگ خودرو تاثیر منفی نمی گذارد.

● پایداری شیمیایی بالایی دارد.

● تجزیه پذیر است و با محیط زیست متناسب می باشد.

● قابل اشتعال نیست و کمترین میزان سم را دارد.

● بوی نامطبوعی ندارد.

چرا باید ضد یخ را تعویض کرد؟

اگر ضد یخ خودرو به صورت منظم تعویض نشود، خاصیت ضد خوردگی و ضد زنگ آن از بین می رود. در نتیجه عمر موتور خودرو و همچنین عمر سیستم خنک کننده خودرو کاهش پیدا می کند و خودرو نیاز به تعمیرات جانبی پیدا می کند که هزینه های زیادی در پی دارد.

از سوی دیگر با عدم تعویض ضد یخ خودرو، خاصیت مقاومت در برابر سرما و گرمای ضد یخ نیز به مرور زمان از بین می رود. در صورتی که این خاصیت از بین برود و تغییرات جوی ایجاد شود، به موتور خودرو و سیستم خنک کننده آن آسیب های جدی وارد می شود.

بهترین زمان برای تعویض ضدیخ خودرو چیست؟

بهترین زمان تعویض ضد یخ بعد از گذشت یکسال از زمان استفاده از آن می باشد. اما همانطور که در بالا اشاره شد، ضدیخ های الکلی طول عمر بیشتری دارند. بازه زمانی تعویض این ضدیخ ها شامل دوره های سه ساله است.

چگونه ضد یخ خودرو را تعویض کنیم؟

1. تعویض ضد یخ کار چندان پیچیده ای نیست. در اولین قدم برای تعویض ضدیخ خودرو باید رادیاتور آن را تخلیه کنید. دقت داشته باشید که رادیاتور حتما سرد باشد.

2. در مرحله بعد باید ضد یخ موجود در پوسته موتور را تخلیه کنید. برای تخلیه این ضد یخ باید شیر تخلیه رادیاتور را مجددا باز کنید. در همین حالت که درب رادیاتور باز است موتور خودرو را روشن کنید.

3. سپس از درب بالایی رادیاتور آب بریزید و اینکار را تا جایی ادامه دهید که آب خروجی از شیر تخلیه رادیاتور کاملا زلال و خالص باشد.

4. اکنون وقت آن فرا رسیده که ضد یخ را به رادیاتور اضافه کنید. بهتر است ضد یخ با آب با نسبت 50 به 50 و یا 60 به 40 ترکیب شود که این مقدار بستگی به نوع خودروی شما دارد.

5. در نهایت، موتور ماشین را روشن کرده و اجازه دهید مایع درون موتور جریان پیدا کند.

علت نشتی موتور در هنگام استفاده از ضد یخ چیست؟

گاهی اوقات در هنگام اضافه کردن ضد یخ به رادیاتور، بعضی قطعات مانند رادیاتور با نشتی همراه می شوند. علت این امر معیوب بودن قطعات موتور است و بیشتر در خودروهای بالای 5 سال دیده می شود. در واقع اسیدی بودن ضد یخ باعث می شود قسمت هایی از موتور که قبلا به دلیل خوردگی نشتی داشته اند و به تدریج با رسوب گرفتن نشتی آن برطرف شده است، مجددا باز شوند. البته این امر باعث می شود صاحب خودرو از معیوب بودن قطعات موتور آگاه شود و برای تعویض آنها اقدام کند.

آیا ضد یخ فقط مناسب فصول سرد سال است؟

خیر، ضد یخ خواص مهم دیگری هم دارد و به همین دلیل توصیه می‌ شود از آن در هر چهار فصل سال استفاده کنید. یکی از مهم ترین ویژگی های ضد یخ، خاصیت ضد جوش بودن آن است که باعث می‌ شود از آن حتی در روزهای گرم هم استفاده کنید.

ضدیخ علاوه بر آنکه می‌ تواند نقطه انجماد آب را به اعدادی زیر صفر برساند، نقطه‌جوش آب را هم به بالای 100 درجه می‌ رساند و به این ترتیب آب می‌ تواند بدون آنکه به جوش بیاید دمای بیشتری را تحمل کند.

از سوی دیگر با توجه به آنکه سیستم خنک‌ کننده موتور محیطی بسته با فشار بالا است، دمای جوش باز هم افزایش پیدا می‌ کند . تا جایی که مخلوط آب و ضد یخ به راحتی می‌ تواند دمای بیش از 120 درجه سانتیگراد را نیز در موتور تحمل کند که فراتر از دمای عادی موتور است. به این ترتیب این مخلوط در تابستان نیز مانع از جوش آمدن آب می‌ شود.

در زمان استفاده و خرید ضد یخ باید به چه نکاتی دقت کنید؟

● رنگ ضد يخ ربطي به كيفيت آن ندارد.

● برای رقيق‌ سازی بايد به اطلاعات روی بدنه ظرف ضديخ دقت شود.

● آب مصرفي در ضديخ بايد سختی بسيار پايين (دي يونيزه) داشته باشد.

● همرنگ بودن ضديخ‌ها دلیلی بر يكسان بودن كيفيت آنها نيست و نبايد به هم اضافه شوند. پس هیچ‌گاه دو نوع مایع ضد یخ را با یکدیگر ترکیب نکنید.

● در صورتی که مایع ضد یخ را به صورت جداگانه خریداری می‌ کنید، باید آن را با مقطر رقیق کنید.

● بهتر است هر ۲ سال یکبار اقدام به تعویض مایع رادیاتور کنید، چرا که تاخیر انداختن در این قضیه ممکن است باعث بروز مشکلات جدی و با هزینه گزاف شود.