لنت ترمز

لنت ترمز چیست؟ انواع لنت ترمز و نکات مهم در خرید آن

یکی از بخش‌ های سیستم ترمز که به عنوان یکی از وسایل مصرفی به کار رفته درون ماشین شناخته می‌ شود، لنت ترمز است. لنت در زمان توقف خودرو با دیسک تماس پیدا کرده و اصطکاک بوجود آمده باعث کم شدن سرعت خودرو می‌ شود. این محصولات دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها ویژگی‌ های خاصی دارد. از آنجایی که لنت به عنوان یکی از قسمت‌ های مصرفی خودرو به شمار می‌ رود، باید در نظر داشته باشید که این قطعات طول عمر مشخصی دارند و بعد از مدتی کارایی خود را از دست می‌ دهند، در چنین شرایطی باید تعویض گردند. چرا که عدم رسیدگی به این موضوع میتواند به سایر قسمت‌ های سیستم ترمز خودرو آسیب برساند و حتی در مواردی باعث بروز حوادث ناگوار شود.

نحوه عملکرد لنت ترمز:

معمولاً لنت ترمز از دو بخش لقه و کفشک لنت تشکیل شده است. زمانی که راننده پای خود را بر روی پدال ترمز فشار می دهد، لقمه یا سطح اصطکاکی لنت به روتر ترمز چسبیده و باعث متوقف شدن خودرو می شود. در گذشته از آزبست برای ساخت لنت ترمز استفاده می‌ شد، این قطعات می‌ توانستند به راحتی گرمای به وجود آمده ناشی از اصطکاک را جذب کرده و آن را پخش کنند. اما این محصولات یک عیب کلی داشتند و آن‌هم ایجاد گرد و غبار در زمان ترمز بود. مضر بودن این گرد و غبار باعث شد که این نمونه لنت ترمز از رده خارج شود و به جای آن از لنت‌ های امروزی که با مواد بی‌ضرر تولید شده اند، استفاده کنند. لنت‌ های جدید معمولا از جنس شیشه، رزین و لاستیک می‌ باشد. البته باید در نظر داشت که این نمونه لنت ترمز قابل استفاده برای ماشین‌ های مسابقه‌ ای یا خودروهای سنگین نیست؛ وزن بالای خودروهای سنگین و سرعت بالای ماشین‌ های مسابقه‌ای باعث می‌ شود که نیاز به سیستم ترمز بهتری برای این وسایل نقلیه داشته باشیم.

انواع لنت ترمز:

بعد از اینکه فهمیدید لنت ترمز چیست، بهتر است سراغ شناخت انواع محصولات بروید. با شناخت بهتر انواع لنت ترمز قطعاً در زمان خرید تصمیم بهتری خواهید گرفت. این موارد عبارتند از:

● لنت سرامیکی

این نمونه لنت‌ ترمز قدرت بالایی در زمینه توقف خودرو دارند. عمر این محصولات بسیار بالاست و از سوی دیگر اجازه می‌ دهند که بتوان از آن‌ها در خودروهای مسابقه‌ ای نیز استفاده کرد. این محصولات با استفاده از ماده پرکننده، الیاف سرامیک، مواد چسبنده و گاهی الیاف مس تولید می‌ شوند. قدرت انتقال گرمای مناسب و تولید گرد و غبار بسیار کم از مزایای لنت سرامیکی به شمار می‌ رود.

● لنت فلزی

این محصولات که از گرافیت، فولاد، مس و آهن تولید شده‌ اند، قدرت عملکرد بالایی دارند. با این حال یکی از معایب این محصولات وزن بالای آن‌هاست که باعث می‌ شود در خودروهای مسابقه‌ ای از آنها استفاده نکنند. همچنین به کار نرفتن مواد اضافی در لنت فلزی باعث می‌ شود به مرور زمان روتور ترمز دچار خوردگی شود. لنت فلزی معمولاً قیمت پایین تری نسبت به سایر انواع لنت دارد و وقتی داغ شوند، عملکرد بهتری خواهند داشت.

● لنت نیمه فلزی یا نیمه متالیک

در این نمونه لنت از درصد فلز پایین‌تری استفاده شده است، به این صورت که معمولاً از ۴۰ درصد مس برای افزایش دوام و اصطکاک این محصولات استفاده می‌ کنند. قیمت مناسب، عمر بالا و عملکرد خوب از مزایای این محصولات هستند. اما از طرفی در زمان کار سر و صدای زیادی تولید خواهند کرد.

● لنت زینتری

این نوع از لنت ترمز بیشتر مخصوص ماشین‌ های مسابقه‌ ای و آفرود است. عمر مفید این نوع لنت پایین است و گزینه خوبی برای خودروهای معمولی نیستند.

● لنت ارگانیک

در لنت ارگانیک از مواد فلزی استفاده نشده است و به همین دلیل قیمت و طول عمر پایینی دارند. این محصولات به عنوان نرم ترین نوع لنت موجود در بازار شناخته می‌ شوند که در زمان کار صدای بسیار کمی تولید می‌ کنند.

تعویض لنت ترمز:

لنت‌ ها به مرور زمان و در اثر اصطکاک کارایی خود را از دست داده و به اصطلاح فرسوده می‌ شوند. رانندگی کردن با خودرویی که لنت ترمز فرسوده دارد، می‌ تواند خطرناک باشد و باعث بروز حوادث مختلف شود. قدرت ترمز لنت‌ های فرسوده بسیار پایین است و امکان دارد همین موضوع باعث افزایش احتمال تصادف شود. از همین رو برای لنت‌ های ترمز طول عمر مشخصی در نظر می‌ گیرند که بعد از تمام شدن این مدت باید نسبت به تعویض آنها اقدام کنید. از سوی دیگر در زمان استفاده بهتر از در مدت زمان مشخصی وضعیت سلامت این محصولات را بررسی کرده تا از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری کنید.

چگونه زمان تعویض لنت را تشخیص دهیم؟

روش رانندگی و نوع لنت استفاده شده، دو عامل تاثیر گذار روی طول عمر لنت ترمز هستند. پیشنهاد متخصصان ما به شما این است که بعد از ۵۰ هزار کیلومتر رانندگی سراغ تعویض لنت بروید. در ضمن در هر ۱۵۰۰۰ کیلومتر باید وضعیت سلامت لنت‌ ها را مجدداً بررسی کرد. در زمان رانندگی یا بررسی سلامت لنت خودرو اگر به موارد زیر برخوردید باید این محصولات را تعویض کنید.

● ایجاد سر و صدای زیاد در زمان ترمز نشانه فرسوده شدن لنت می‌ باشد.
● زمانی که چراغ هشدار ترمز روشن می‌ شود، باید وضعیت سلامت سیستم ترمز را بررسی کنید.
● اگر در هنگام ترمز گرفتن خودرو به یک سمت کشیده می شود، احتمال تمام شدن لنت ترمز وجود دارد. البته این مشکل می‌ تواند به دلیل ساییدگی لاستیک‌ ها و مشکلات صفحه ترمز نیز به وجود بیاید.
● یکی دیگر از نشانه‌ های تمام شدن لنت ترمز خودرو، احساس لرزش در فرمان یا پدال می‌ باشد.
● اگر در زمان رانندگی قدرت ترمز گیری کاهش پیدا کرده است و به عبارتی سیستم ترمز به درستی کار نمی کند، احتمال تمام شدن لنت‌ ها وجود دارد.

محل رانندگی، نوع رانندگی و نوع لنت ترمز می‌ توانند تاثیر زیادی روی عمر لنت‌ ها داشته باشد. در ضمن وقتی قصد تعویض لنت خودرو را دارید، بهتر است برای هر دو سمت وسیله نقلیه این کار را انجام دهید. همچنین بهتر است برای هر دو طرف از لنت‌ های مشابه استفاده کنید تا در زمان کار عملکرد بهتری داشته باشند.

نکات مهم در زمان خرید لنت ترمز:

اگر در زمان خرید لنت ترمز دقت کافی به خرج دهید، در روند استفاده از این محصولات به مشکل بر نمی خورید. در ادامه این بخش اطلاعاتی در اختیارتان می گذاریم که کمک می کند بتوانید لنت مناسب برای خودرو خود را انتخاب و خریداری کنید.

● چقدر پول دارید؟ کیفیت لنت ترمز خریداری شده تا حد بسیاری به قیمت آن بستگی دارد. پیشنهاد ما این است که در این مرحله بودجه کافی به خرید لنت ترمز اختصاص دهید تا در زمان استفاده از این محصولات به مشکل برنخورید.

● برای اتصال بخشی که تامین کننده اصطکاک است، از دو روش پرچ کردن و یا چسباندن بخش نرم روی لایه فلز استفاده می‌ کنند. بسته به نوع نیاز خود می‌ توانید یکی از این لنت‌ ها را استفاده کنید.

● حتماً قبل از خرید بدانید که دقیقا چه نوع لنت ترمزی مورد نیاز شماست. با توجه به فاکتورهای مانند مسیر‌های متداول، نوع رانندگی، میزان ترافیک مسیرها، وزن متوسطی که توسط خودرو جابجا می شود، میزان رطوبت هوا، عبور از مناطقی که آب زیادی هست و… باید نوع لنت ترمز را انتخاب کنید.

● به نوع لنت ترمز که در ابتدای این مقاله در مورد آن صحبت کردیم، دقت داشته باشید. همچنین بهتر است بدانید که بسیاری از رانندگان لنت ترمز نیمه فلزی را انتخاب می‌ کنند. چرا که این محصولات عملکرد مناسب و عمر مفید بالایی دارند.

● قبل از این که مستقیم سراغ تعویض ‌لنت بروید، سایر قسمت‌ های سیستم ترمز خودرو را بررسی کنید. چرا که ممکن است منشاء مشکلات به وجود آمده لنت ترمز نباشد.

● به یاد داشته باشید که لنت های مورد استفاده برای چرخ‌ های جلو و عقب خودرو در برخی موارد با هم متفاوت هستند، بهتر است به این موضوع دقت داشته باشید تا به مشکل بر نخورید.