لاستیک

هر آنچه درباره لاستیک خودرو باید بدانید

خرید لاستیک مناسب و درست برای خودرو، همیشه یکی از دغدغه‌ های دارندگان وسایل نقلیه مختلف بوده است. زمان خرید اگر درباره لاستیک اطلاعات مناسبی نداشته باشید و نکات مهم در این زمینه را ندانید، به احتمال زیاد بودجه مناسب خود را به شکل غلط خرج خواهید کرد و در پایان نیز لاستیک و تایر مناسب خودرو خود را خریداری نکرده‌ اید.

خرید غیر اصولی لاستیک و تایر علاوه بر این که روند رانندگی را تحت تاثیر قرار می‌ دهد، ممکن است باعث بروز اتفاقات ناگوار مختلف شود که به سرنشینان و سایر قسمت‌ های خودرو آسیب می‌زند. متاسفانه این روزها می‌ بینیم که حتی بهترین تعمیرگاه ماشین خارجی نیز در زمینه فروش لاستیک به دنبال سود بیشتر می‌ باشد و رضایت مشتریان را فراموش کرده است. به همین دلیل در ادامه این مطلب بیشتر در مورد لاستیک و نحوه انتخاب آن صحبت خواهیم کرد.

چطور لاستیک با کیفیت را تشخیص دهیم؟

در فروشگاه‌ های مختلف کشور ممکن است به لاستیک‌ هایی بر بخورید که بیشتر از 5 سال از تاریخ تولید آنها می‌ گذرد، این مشکل که بیشتر در لاستیک‌ های خارجی دیده می‌ شود، باعث بروز مشکلات مختلفی خواهد شد. به همین دلیل یک تعمیرگاه تخصصی ماشین خارجی همیشه سعی دارد از لاستیک‌ های مرغوبی استفاده کند که زمان زیادی از روی تاریخ تولید آنها نگذشته باشد.

بدترین نوع لاستیک تایر که ممکن است افراد سودجو به شما بفروشند، لاستیک‌ های انباری هستند. این لاستیک‌ ها و تایر‌ها معمولا به دلایلی مانند به فروش نرسیدن در یک کشور، قاچاق بودن و یا توقیف شدن مدت طولانی در انبارها نگهداری می‌ شوند و نهایتاً معمولا در کشور دیگری به فروش می رسند. از آنجایی که این لاستیک‌ ها به صورت عمده قیمت بسیار پایین تری خواهند داشت، دلال‌ ها و افراد سودجو روی خرید و عرضه آنها در بازار تمرکز زیادی خواهند داشت. پیشنهاد ما برای این که بتوانید همیشه با خیال راحت لاستیک مورد نظرتان را انتخاب کنید این است که سراغ فروشندگان و تعمیرگاه هایی بروید که کیفیت کافی و اعتبار مناسبی در بین مشتریان خود دارند. به عنوان مثال برای ساکنین غرب تهران بهتر است که با پرس و جو بهترین تعمیرگاه ماشین خارجی غرب تهران را پیدا کنند.

خرید لاستیک برای ماشین خارجی در غرب تهران:

خرید لاستیک برای ماشین‌ های خارجی قطعا پیچیدگی بیشتری خواهد داشت، چرا که این خودرو‌ها بر اساس استاندارد‌های کشورهای دیگر تولید شده‌ اند، از همین رو ممکن است در روند خرید این محصولات به مشکل بر بخوریم. در صورتی که قصد خرید لاستیک مناسب برای خودرو خارجی را دارید، باید ابتدا این موضوع را بدانید که کدام لاستیک با چه استانداردی برای خودروی شما مناسب است. سپس در زمان خرید با ارائه مشخصات لاستیک مورد نظرتان آن را خریداری کنید.

فراموش نکنید که ممکن است بسیاری از فروشگاه‌ های لاستیک نتوانند محصولی که مد نظر دارید را در اختیارتان بگذارند، از این رو بهتر است مستقیما سراغ فروشگاه‌ های معتبر یا بهترین تعمیرگاه ماشین خارجی در اطراف خود بروید. به عنوان مثال ساکنین تهران با پیدا کردن بهترین تعمیرگاه ماشین خارجی غرب تهران می توانند به راحتی روند خرید و تعویض لاستیک خود را انجام دهند.

اطلاعات ثبت شده روی لاستیک:

توجه به اطلاعات ثبت شده روی تایر اطلاعات مناسبی در خصوص این محصولات در اختیارتان می گذارد و قطعا می‌ تواند تاثیر بسیار مناسبی روی روند خرید شما خواهند داشت. این اطلاعات ثبت شده مشخصاتی هستند که با توجه به آنها می‌توانید با پارامترهای روی لاستیک بیشتر آشنا شوید و به این صورت روند خرید این محصولات را با دقت و آگاهی بیشتری طی کنید. در ادامه برخی از این پارامترهای مهم را با هم بررسی می‌ کنیم:

  • سال و تاریخ تولید لاستیک: این عدد چهار رقمی که در جداره بیرونی لاستیک‌ ها نوشته می‌ شود، تاریخ را بر اساس سال و هفته مشخص می‌ کند. از همین رو ممکن است بسیاری توانایی تشخیص آن را نداشته باشند. این عدد چهار رقمی برای یک لاستیک که در هفته بیست و یکم سال 2006 تولید شده باشد با عدد 2106 نمایش داده می‌ شود. در این کد دو عدد اول نشان دهنده هفته و دو عدد آخر نشان دهنده سال تولید هستند. البته فراموش نکنید که در برخی از لاستیک‌ های تولید شده قبل از سال 2000 این عدد ممکن است سه رقمی باشد.
  • تراکشن: این شاخص نشان دهنده قدرت چسبندگی تایر با سطح زمین در شرایط آب و هوایی بارانی است که با عبارات AA،A ،B و C نشان داده می‌شود و نمونه AA از همه مرغوب‌ تر خواهد بود.
  • تردویر: این شاخص نشان دهنده فرسایش لاستیک است و باید به آن دقت ویژگی داشته باشید. در صورتی که این عدد پایین باشد، روند کنترل و رانندگی خودرو راحت‌تر خواهد بود، از طرفی نرمی آن باعث کاهش عمر متوسط لاستیک خواهد شد. ترویدر 280 تا 340 می‌تواند برای شما مناسب باشد.
  • بار: نشان دهنده حداکثر بار قابل تحمل برای هر چرخ است و بر حسب کیلوگرم نمایش داده می شود.
  • دما: این پارامتر نشان دهنده قابلیت تحمل دما لاستیک است و دارای درجه بندی A-B-C می‌ باشد که در میان آنها A گزینه بهتری است.
  • نوع لاستیک: که نوع و کاربری لاستیک را با حروف P-T-LT و ST نمایش می‌ دهد. لاستیک نوع P گزینه خوبی برای شماست و لاستیک T نیز برای زاپاس مناسب است.
  • پهنای لاستیک: این پارامتر بر حسب میلی متر مشخص می‌ شود.

روش خرید لاستیک و تایر مناسب

بعد از این که اطلاعات مناسبی درباره لاستیک به دست آوردید، بهتر است که با روند خرید آن آشنا شوید. دیده شده که چند مورد از اتوسرویس‌ های غرب تهران که خود را به نام تعمیرگاه تویوتا غرب تهران و تعمیرگاه ماشین خارجی در غرب تهران و… معرفی می کنند؛ اطلاعات کافی در خصوص لاستیک‌ های مختلف ندارند. در نتیجه از محصولات با کیفیت استفاده نمی کنند و این مساله باعث بوجود آمدن مخارج اضافه برای شما خواهد شد.

بهترین نکته‌ ای که قبل از خرید لاستیک در‌باره این محصولات باید مد نظر قرار دهید این است که وظایف لاستیک خودرو چیست و آیا محصولی که انتخاب شده توانایی برطرف سازی این نیاز‌ها را دارد یا خیر.

وظایف اصلی لاستیک خودرو عبارتند از:

  • منتقل کردن شتاب منفی
  • جذب کردن ضربات و فشارهایی که در اثر موج‌ها و ناهمواری‌ های روی جاده به خودرو اعمال می‌ شود.
  • حفظ چسبندگی و پایداری خودرو روی زمین در شرایط آب و هوایی مختلف
  • انتقال نیروی وارد شده بر روی چرخ‌ ها به جاده

انواع آج لاستیک:

آج‌ های روی تایر انواع مختلفی که نوع، جهت و اندازه آنها قطعا روی عملکرد نهایی تایر می‌ تواند تاثیر زیادی داشته باشد. از همین رو بهتر است انواع لاستیک و تایر را از نظر عاج بشناسید و یا حداقل آشنایی مختصری با آنها داشته باشید.

  •  آج جهت دار: عاج این تایر‌ها به شکل V است و برای آب و هوای خیس گزینه بسیار خوبی هستند. در زمان استفاده از آنها باید حتما جهت درست نمایش داده شده روی آنها را رعایت کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.
  • آج متقارن: این لاستیک‌ ها عمر بالایی دارند و می توان از آنها در هر جهتی استفاده کرد. این محصولات ساده‌ ترین نوع لاستیک به شمار می‌ روند.
  • آج نامتقارن: این لاستیک‌ ها برای شرایط آب و هوایی خشک و خیس بسیار مناسب هستند. نوع آج این تایر‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و در شرایط آب و هوایی مختلف و سر پیچ‌ها قدرت چسبندگی خودروی شما را افزایش می‌ دهند.
  • آج جهت دار نامتقارن: به عقیده بسیاری از افراد فعال در زمینه تعمیرات خودرو این نوع لاستیک بهترین گزینه برای خودروهایی است که قصد دارید از آنها در فصول مختلف سال استفاده کنید. این محصولات برای شرایط آب و هوایی مختلف، جاده‌ های متفاوت و… گزینه‌های بسیار خوبی هستند و روند رانندگی را برای شما تا حد زیادی آسان خواهند کرد.