روغن موتور

چه روغن موتوری برای خودروی شما مناسب است؟

یکی از محصولات مصرفی در انواع خودروها داخلی و خارجی که در زمان سرویس‌ دهی ماشین‌ها باید به آن توجه ویژه داشته باشید، روغن موتور است. شناخت انواع مختلف روغن موتور اجازه می‌ دهد بتوانید تشخیص دهید چه روغن موتوری مناسب خودرو شماست. انتخاب روغن موتور مناسب یکی از عوامل بسیار مهم است که می‌ تواند عملکرد خودرو را تحت تاثیر قرار دارد.

در انواع خودروها معمولاً روغن موتور در سینی کارتل جمع شده و سپس به وسیله پمپ به قسمت‌ های مختلف مانند میل لنگ، یاتاقان‌ های ثابت متحرک، رینگ‌ های پیستون و سایر بخش های متحرک می رسد. در ادامه این مطلب از متخصصین سایت خودروکار امید با بررسی نکات مختلف در مورد روغن موتور، خواهیم گفت که چه روغن موتوری برای خودروی شما مناسب است.

معرفی روغن موتور مناسب

به طور کلی روغن موتورها ۴ نقش اصلی را در هر خودرو بر عهده دارند که این موارد عبارتند از:

● کاهش آلایندگی‌ ها در اثر کار کردن موتور

● جلوگیری از زنگ زدن قطعات داخل موتور خودرو

● کاهش دما و تعدیل حرارت درون موتور

● از بین بردن اصطکاک بین قطعات متحرک و ثابت

این روزها برندهای مختلف اقدام به تولید روغن موتور می‌ کنند و همین باعث شده تا دارندگان وسایل نقلیه وقتی قصد تعویض روغن موتور دارند، سردرگم شوند. چرا که تنوع این محصولات بسیار بالاست و همین باعث سخت‌ تر شدن روند انتخاب می‌ شود.

از سوی دیگر این نکته بسیار مهم را باید مد نظر قرار دهید که به دلیل تحریم‌ ها بسیاری از شرکت‌ های تولید کننده روغن موتور به صورت مستقیم در ایران هیچ نمایندگی ندارد. همین باعث شده که افراد فرصت طلب اقدام به تقلب در بازار روغن موتور کنند.

به عنوان دارنده خودرو باید به این موضوع دقت داشته باشید که این تقلب‌ ها صرفاً از سمت تولیدکنندگان نیست و حتی بعضی از اتوسرویس‌ ها یا تعویض روغنی‌ ها نیز ممکن است چنین کاری را انجام دهند. توجه نکردن به چنین نکاتی قطعاً باعث می‌ شود در طولانی مدت شاهد آسیب دیدن موتور خودرو خود باشید.

استاندارد روغن موتور:

برای اینکه بهتر بفهمید چه روغن موتوری مناسب خودروی شماست، باید استانداردهای تعریف شده برای محصولات را بشناسید. پارامترهای مختلف روی بسته بندی‌ های روغن موتور، اطلاعاتی را در خصوص استاندارد آن‌ها در اختیارتان قرار می‌ دهند که در ادامه این موارد را خدمت شما معرفی می‌ کنیم.

● عدد اول ثبت شده بر روی بسته بندی روغن موتور، بیانگر سطح کیفی محصولات است. API برای روغن موتور‌های آمریکایی، JASO برای روغن موتور‌های ژاپنی و ACEA برای روغن موتور‌های اروپایی نمایانگر سطح کیفی محصولات است. محصولات موجود در کشور ما بیشتر از استاندارد آمریکایی و کد API استفاده می‌ کنند.

● بعد از API معمولاً دو حرف دیگر وجود دارد که حرف اول آن‌ها نشان دهنده نوع سوخت مصرفی موتور و نحوه عملکرد آن است. به این صورت که اگر عبارت API:C مشاهده شد این روغن موتور مخصوص خودروهای دیزلی می‌ باشد. همچنین روغن موتورهای مورد استفاده برای خودروهای بنزینی که با سیستم اشتعال جرقه‌ ای کار می‌ کنند با API:S مشخص می‌ شود.

● حرف بعد از API:S معمولاً بین A تا N می‌باشد. هرچقدر حرف انتخاب شده به N نزدیکتر باشد، یعنی روغن موتور برای خودروهای با تکنولوژی جدید تر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. همچنین نزدیک بودن حرف دوم A نشان دهنده این است که این روغن موتور برای خودروهای با تکنولوژی ساخت قدیمی‌ تر مناسب است.

● مورد بعدی که در این رده بندی‌ ها مشخص می‌ شود، گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتور می‌ باشد. این پارامتر نشان دهنده مقاومت روغن در برابر جاری شدن است و در اصل میزان مقاومت چسبندگی بین مولکول‌ های سیالات را نشان می‌ دهد. روند نمایش ویسکوزیته روی بسته بندی روغن موتور چنین است که یک عدد در سمت چپ حرف w قرار دارد و نشان دهنده ویسکوزیته در حالت عادی است. همچنین عدد سمت راست این حرف نشان دهنده ویسکوزیته روغن در فصل زمستان است.

انواع روغن موتور:

شناخت انواع روغن موتور کمک خواهد کرد که بتوانید تشخیص دهید چه روغن موتوری مناسب خودروی شماست. معمولاً طبقه بندی‌ های رایج روغن موتور‌ها به دو دسته‌ مونو گرید و مولتی گرید است.

● روغن موتور مونو گرید

این روغن موتور‌ها فقط در شرایط آب و هوایی یکسان می‌ توانند خوب کار کنند. یعنی هوای منطقه‌ ای که از این روغن موتور استفاده می‌ شود باید فقط گرم یا فقط سرد باشد.

● روغن موتور مولتی گرید

روغن موتور‌های مولتی گرید یا چهار فصل به شکلی تولید شده‌ اند که در تمامی شرایط آب و هوایی ویسکوزیته ثابتی دارند. همین باعث می‌ شود که بتوان در تمامی فصول سال از این محصولات استفاده کرد.

البته نباید فراموش کرد که هرساله انواع مختلفی روغن موتور جدید وارد بازار می‌ شوند که هر کدام تکنولوژی خاص بالایی دارند. تولیدکنندگان همواره به این موضوع دقت می‌ کنند که محصولی با کیفیت در اختیار مشتریان قرار دهند. همین باعث شده که هر سال انواع جدیدی از این محصولات وارد بازار شوند. فراموش نکنید که برای استفاده از این محصولات جدید حتماً باید آنها را بشناسید و در صورتی که شناخت کافی نسبت به یک روغن موتور جدید ندارید، راهنمایی‌ های لازم را از فروشنده یا اتوسرویس مورد نظر خود دریافت کنید.

موارد مهم در زمینه استفاده از روغن موتورها:

بعد از اینکه فهمیدید چه روغن موتوری مناسب خودرو شماست، نوبت به این می‌ رسد که نکات مهم در زمان استفاده از این محصولات را مد نظر قرار دهید. در ادامه این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد:

● بهتر است از روغن موتورهایی که بیشتر از دو سال از تاریخ تولید آنها گذشته استفاده نشود. چرا که ممکن است واکنش‌ های بین محتویات روغن موتور و رطوبت هوا رخ دهد که کیفیت نهایی این محصولات را پایین بیاورد.

● در صورتی که شاهد کاهش میزان روغن خودرو شدید، بهتر است برای اضافه کردن روغن از همان روغن موجود در کارتل استفاده کنید. چرا که فرمولاسیون روغن موتور باید ثابت بماند.

● اگر در زمان بازدیدهای دوره‌ ای شاهد سیاه شدن روغن موتور بودید، یعنی روغن موتور شما به خوبی در حال کار کردن است. اما در شرایطی که روغن موتور بعد از طی کردن مسافت چند هزار کیلومتر هنوز هم شفاف باشد، یعنی دوده تولید شده در اثر احتراق را به خود جذب نمی کند.

● معمولاً هر خودرو دارای دفترچه راهنمایی است که در آن توضیحاتی در خصوص روغن موتور مناسب و سازگار داده شده است. اگر در زمان تعویض روغن فروشنده تبلیغات زیادی در خصوص برند خاصی انجام داد، سعی کنید به سرعت تحت تاثیر قرار نگیرید. بلکه بررسی کنید که آیا روغن موتور پیشنهاد داده شده توسط فروشنده با شرایط موتور خودرو سازگار است یا خیر.

● بعد از هربار تعویض روغن بهتر است که فیلتر روغن را نیز تعویض کنید. این کار باعث بهبود عملکرد کلی خودرو و افزایش عمر قطعات مختلف داخلی موتور می شود.

زمان مناسب برای تعویض روغن موتور:

تعویض به موقع روغن موتور می‌ تواند تاثیر بسیار زیادی روی روند عملکرد و طول عمر قطعات موتور خودرو داشته باشد. معمولاً ارائه‌ دهندگان خدمات تعویض روغن و اتوسرویس عقیده دارند که عمر متوسط روغن موتور‌ها بین ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر می‌ باشد.

اما سوالی که در این میان وجود دارد، این است که آیا واقعا می‌ توانیم به این اعداد اعتماد کنیم؟ پاسخ واقع‌بینانه به این سوال چنین است که نمی‌ توان به این اعداد اعتماد کرد، چون آنها صرفاً شرایط استاندارد رانندگی را در نظر گرفته‌ اند. این اعداد برای شرایطی است که میزان آلودگی و گرد و غبار پایین ، کیفیت سوخت بالا و مسیر انتخاب شده کاملاً صاف و بدون شیب در نظر گرفته شود. واضح است که در ایران ما هیچ کدام از این شرایط را به صورت ایده آل نداریم و به همین دلیل باید دقت بیشتری در زمان تعویض روغن خودرو به خرج دهیم. پس بهتر است که زمان تعویض روغن موتور را زودتر از مقدار استاندارد تعیین شده در نظر گرفت تا بتوان از بروز اتفاقات مختلف جلوگیری کرد.