فیلتر بنزین چه کاربردی دارد و چه زمانی باید تعویض شود؟

تعویض فیلتر سوخت خودرو ممکن است مانند تعویض روغن یا چرخ لاستیک در اولویت نگهداری و تعمیر شما نباشد. حتی ممکن است ندانید فیلتر یا صافی بنزین چیست؟! کارشناسان بهترین تعمیرگاه تخصصی ماشین خارجی غرب تهران در رابطه با کاربرد فیلتر سوخت و تعویض آن می‌ گویند: تعویض دوره ای فیلتر سوخت ایده خوبی است؛ زیرا به پمپ بنزین و موتور خودرو کمک می کند تا روان کار کند. برای آشنایی با اینکه فیلتر بنزین چیست و چه کاربردی دارد و علائم خرابی و نیاز به تعویض صافی بنزین و نحوه تعویض و جنس آن با ما همراه باشید.

کاربرد فیلتر بنزین:

حتی اگر بنزین درجه یک را از نوع گرانترین آن خریداری کنید؛ هنوز ناخالصی هایی در بنزین وجود دارد. مخزن بنزین خودرو نیز دارای ناخالصی، رسوب، زنگ زدگی و آلودگی است، زیرا رسوبات همیشه ته نشین می شود. صافی بنزین پلاستیکی یا نوع فلزی که از یک محفظه پلاستیکی و یا فلزی ساده در اطراف یک فیلتر تصفیه ساخته شده و در زمان تعویض کل مجموعه نیاز به تعویض دارد. ولی صافی کارتریجی که در آن یک فیلتر قابل تعویض وجود دارد که در یک نگهدارنده قابل جدا شدن قرار گرفته و فیلتر آن می تواند به صورت جداگانه جدا شود.

کاربرد صافی بنزین این است که قبل از رسیدن بنزین به پمپ سوخت، آن آلودگی ها را از بین ببرد و مانع ورود بقایای ناخواسته به درون موتور خودروی شما شود. در واقع صافی بنزین برای گرفتن ذرات، زنگ زدگی ها و ناخالصی های موجود در مخزن بنزین قبل از رسیدن به پمپ طراحی شده است تا اطمینان حاصل شود که فقط سوخت تمیز به موتور خودرو شما می رسد.

مالک تعمیرگاه تویوتا غرب تهران می گوید: فیلتر های سوخت بسیار مورد غفلت واقع شده‌اند و پس از مدت زمان کمی می توانند بدون مشکل باقی بمانند. وی اضافه کرد: بعضی از خودرو های جدید دارای فیلتر غیر قابل تعمیر در مخزن سوخت خود هستند. بنابراین با تعمیرگاه تخصصی ماشین خارجی مشورت کنید تا بدانید آیا فیلتر بنزین خودروی شما نیاز به تعویض دارد یا نه؟

چرا باید فیلتر سوخت خود را تعویض کنید؟

مانند هر فیلتر دیگری با گذشت زمان کثیفی ها و رسوب و گرد غبار، فیلتر را مسدود کرده و نیاز به تعویض دارد. و اگر تعویض نشود باعث کار کردن بیشتر پمپ بنزین می شود و می تواند منجر به خراب شدن آن شود. همچنین امکان دارد موتورها در اثر سوخت آلوده آسیب ببینند.

مدیر خدمات اتوسرویس غرب تهران در مورد لزوم تعویض فیلتر سوخت می گوید: وسایل نقلیه امروزی به پیشرفته ترین انژکتورهای سوخت مجهز هستند که از فاصله بسیار کمی برخوردار هستند. اگر ناخالصی هایی به انژکتور سوخت وارد شود، می تواند مجاری سوخت را مسدود کرده و به انژکتور آسیب برساند. این امر همچنین ممکن است باعث قطره قطره شدن سوخت به جای مه پاششی خوب شود که برای احتراق لازم است.

چه زمانی باید فیلتر سوخت خودرو را تعویض کنید؟

بهترین روش برای تعیین زمان تعویض صافی بنزین این است که دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید و ببینید توصیه تولید کننده خودرو چیست. اما برای مواردی که این کتابچه های راهنما در دسترس نمی باشد، نکاتی وجود دارد که موقع تعویض کردن فیلتر را نشان می دهد.

به گفته متصدی تعویض روغن سعادت آباد اگر خودرو شما دیر راه اندازی شود، در جا می زند، شتاب کند دارد، کاهش مصرف سوخت دارد یا مخزن بوی بدی دارد، باید نسبت به تغییر صافی بنزین اقدام کنید.

بیشتر وسایل نقلیه به طور دوره‌ ای نیاز به تعویض صافی بنزین و سوخت خود دارند. اگر چه تعمیرکاران تعمیرگاه خودروکار امید برخی از خودروهای جدیدتر دارای فیلتری هستند که درون مخزن بنزین قرار دارد. در این مدل از ماشین ها، پمپ بنزین مجهز به صافی سوخت است و فقط در صورت تغییر کل مجموعه، پمپ بنزین تعویض می شود.

در چنین مواقعی همیشه با تعمیرگاه ماشین خارجی، خودروی خودتان را بررسی کنید تا ببینید پیشنهادات آنها که در حرفه خود مجرب هستند و با انواع ماشین ها آشنایی دارند، نظرشان برای تعویض فیلتر سوخت چیست. کارشناسان حرفه‌ای تعمیرگاه هیوندا غرب تهران می گویند: معمولا خودروسازان در دفترچه های راهنمای خودرو زمان تعویض فیلتر بنزین را یاد‌آور می شوند. اما به طور معمول گفته می شود نهایتا هر 20 الی 25 هزار کیلومتر کارکرد خودرو، باید فیلتر بنزین تعویض گردد. چشم پوشی از این موضوع بعد از مدت زمان گفته شده ممکن است باعث خراب شدن پمپ بنزین شود.

محل قرار گرفتن فیلتر بنزین:

اگر خودتان خواستار تعویض کردن فیلتر سوخت خودروتان هستید، جای فیلتر به طور معمول در داخل باک قرار گرفته است یا جایی در میان خط سوخت قرار دارد. اگر از خودروهای کلاسیک و نسبتا قدیمی استفاده می کنید، احتمالا می توانید فیلتر سوخت را خودتان تغییر دهید. اگرچه آن را به بهترین تعمیرگاه ماشین خارجی بسپارید آنها بهتر خودروی شما را سرویس خواهند کرد.

برخی از خودروها و کامیون های جدید دارای فیلتر هایی هستند که غیر قابل سرویس نامیده می شوند. به این معنی که شما نمی توانید بدون انداختن باک بنزین، آنها را پیدا کرده و تعویض کنید. اینکه چرا خودروسازان تصمیم گرفته‌ اند فیلترهای بنزین را در مخزن سوخت قرار دهند، جای بحث دارد. اما بهتر است بدانید سرویس کردن این مدل ماشین ها کار خودتان نیست و باید در تعمیرگاه مجربی مثل تعمیرگاه کیا غرب تهران، تعویض انجام شود.

پنج نشانه فیلتر بنزین که نیاز به تعویض دارد:

اکثر وسایل نقلیه دارای دو فیلتر سوخت هستند. در مخزن سوخت یکی وجود دارد که اغلب صافی نامیده می شود. و دیگری در خط اصلی سوخت قرار دارد. مواد فیلتر از کاغذ چین دار پلاستیکی یا روکش مخصوص ساخته شده است.

فیلترهای سوخت بنزین بر حسب میکرون درجه بندی می شوند. اکثر وسایل نقلیه مدرن دارای سیستم تزریق سوخت از فیلتر هایی با درجه بندی 10 تا 30 میکرون استفاده می کنند. ( یک میکرون 0.001 میلی متر است. برای مقایسه موی انسان تقریبا 70 میکرون یا 0.8 میلی متر است.) موتور های مدرن دارای سیستم سوخت و تحمل اجزای موتور بسیار ظریف هستند. ذرات خارجی که از فیلتر سوخت معیوب یا کثیف رد شوند، به دلیل ساینده بودن، همراه با فشار سوخت بالا در موتور های تزریق شده سوخت، باعث انسداد در تامین سوخت می شوند.

پنج علامت فیلتر سوخت خراب:

  1. عملکرد ضعیف موتور
  2. سخت روشن شدن
  3. خرابی قطعه سیستم سوخت
  4. روشن شدن چراغ چک
  5. خاموش شدن موتور
  • عملکرد ضعیف موتور:

فیلتر سوخت معیوب ممکن است در زیر بار های سنگین به طور تصادفی موجب عملکرد ضعیف موتور شده و دچار مشکل شود. این مورد هنگام شتاب گرفتن، مخصوصا در یک شیب تند برجسته تر می شود. اگرچه در شرایط رانندگی عادی هیچ علامتی وجود ندارد، اما فیلتر سوخت مسدود شده باعث مصرف سوخت اضافی در هنگام شتاب سریع می شود.

  • سخت روشن شدن:

یکی از اولین علائمی که معمولا نشانه فیلتر سوخت نامناسب یا مسدود است، استارت زدن سخت خودرو است. در صورت مسدود شدن کامل، به ندرت فیلتر سوخت بد باعث می شود موتور خودرو روشن شود. در وسیله نقلیه‌ ای که فیلتر سوخت در آن هرگز تعویض نشده است، فیلتر کثیف می تواند جریان سوخت نامنظمی ایجاد کند. در نتیجه مدت زمان روشن شدن موتور بیشتر خواهد شد. برای تعویض فیلتر ماشین های چینی به تعمیرگاه ماشین چینی سعادت آباد مراجعه کنید.

خرابی قطعه سیستم سوخت وقتی مشخص می شود که پمپ بنزین سر و صدای زیادی دارد. این یعنی پمپ بر اثر فیلتر سوخت مسدود، محدود شده است. چون گرفتگی فیلتر سوخت از رسیدن مقدار مورد نیاز بنزین به موتور جلوگیری می کند. در نتیجه پمپ بنزین سعی می کند فیلتر سوخت خراب را جبران کند و فشار ناخواسته‌ ای به موتور پمپ سوخت وارد کند که موجب خرابی زودرس پمپ می شود. آلودگی هایی که از فیلتر سوخت کثیف رد می شوند، می توانند صدمه بزنند، مسدود شوند یا باعث نشت انژکتور سوخت شوند و منجر به انواع مشکلات در موتور شوند. اگر قبل از خرابی کامل صافی بنزین، فیلتر را تعویض کرده و نسبت به شستشوی انژکتور ها توسط بهترین تعمیرگاه تخصصی ماشین خارجی غرب تهران اقدام کنید، با کمترین هزینه به جاده ها باز خواهید گشت.

  • خاموش شدن موتور

خاموش شدن موتور نشانه ای دیگر است. موتوری که به طور مکرر در حین رانندگی متوقف می شود، می تواند به شما در مورد فیلتر سوخت کثیف هشدار دهد. بسته به شدت گرفتگی در موتور، ممکن است خودرو شما بدون هیچ افت قابل توجهی از قدرت، خاموش شود. با بدتر شدن گرفتگی و پراکنده شده تحویل سوخت، توقف موتور بیش از حد می شود یا بر شتاب آن افزوده خواهد شد. در این حالت به احتمال زیاد صافی بنزین کاملا مسدود شده و زمان تعویض آن فرا رسیده است.

  • روشن شدن چراغ چک

مسدود شدن فیلتر بنزین باعث کم شدن فشار سوخت می شود که منجر به وضعیت سوخت کم و ضعف موتور می شود. در این حالت می تواند منجر به کمبود سوخت، خاموشی زیاد و احتمالا باعث روشن شدن چراغ موتور چک می شود. یعنی وقتی چراغ روشن شد وقت سفر به تعمیرگاه خودروکار امید فرا رسیده است!