برق خودرو و الکترونیک

یکی از پیچیده‌ ترین قسمت‌ ها در هر خودرو، سیستم برق و الکترونیک آن است. شاید در خودرو‌های قدیمی سیستم برق خودرو و الکترونیک پیچیدگی زیادی نداشت، اما در وسایل نقلیه امروزی شاهد این هستیم که سیستم‌ های بسیار پیچیده‌ای برای بهبود عملکرد، استفاده آسان و افزایش امنیت خودرو استفاده شده است. پیشرفت روز افزون صنعت تولید خودرو و استفاده از سیستم‌ های نرم‌افزاری درون وسایل نقلیه انقلاب بزرگی در استفاده از این محصولات پدید آورده است‌. به کارگیری قطعات مختلف برقی و الکترونیکی مزایای زیادی را به همراه داشته است، اما نباید فراموش کرد که این تجهیزات در شرایط مختلف و به مرور زمان ممکن است دچار مشکل شوند. به همین دلیل تعمیرکاران و حتی صاحبان خودرو باید شناخت دقیق تری نسبت به تجهیزات برق و الکترونیک خودرو داشته باشند.
سیستم برق خودرو را می‌ توان به پنج قسمت اصلی تقسیم کرد. هر کدام قسمت‌ ها روی عملکرد بخشی از خودرو تاثیر گذار هستند و اختلال در روند کاری آنها باعث می‌ شود وسایل نقلیه به درستی کار نکنند.

قسمت‌ های اصلی برق خودرو الکترونیک
● سیستم ذخیره کننده برق
منبع تغذیه برای ذخیره انرژی در خودرو باتری می‌ باشد. اصلی‌ ترین وظیفه این قسمت تامین برق و انرژی الکتریکی در زمان خاموش بودن موتور است. روند انتقال انرژی در این بخش این است که بخش تولید کننده برق انرژی را به باتری می‌ رساند و اصطلاح آن باعث چهار شدن آن می شود. این باعث می‌ شود که قسمت‌ های مربوط به برق و الکترونیک خودرو در زمان خاموش بودن بتوانند کار کنند.
● سیستم تولید کننده برق
در خودروهای جدید، آلترناتور و در محصولات قدیمی‌تر دینام به تولید برق کمک می کند. این تجهیزات که نیروی مورد استفاده برای تولید برق را از گردش موتور دریافت می‌ کنند، با استفاده از سیستم داخلی خود توانایی تولید برق ۱۲ ولت را دارند. وظیفه اصلی سیستم تولید کننده برق تبدیل انرژی چرخشی به الکتریکی و ذخیره آن در باتری می‌ باشد.
● سیستم کنترل کننده
در سیستم برق خودرو و الکترونیک تمامی قسمت‌ هایی که وظیفه قطع یا وصل کردن جریان الکتریکی را دارند، زیر مجموعه سیستم کنترل کننده برق قرار می‌ گیرند. دکمه‌ ها و کلید‌های استفاده شده در این سیستم کمک می‌ کند که سرنشینان به راحتی بتوانند بخش‌ های مختلف الکتریکی و الکترونیکی را فعال یا غیرفعال کنند. همچنین استفاده از قسمت‌ هایی مانند بالابر شیشه یا برف پاک کن با استفاده از این کلید‌ها و سیستم‌ های کنترلی انجام می‌ شود.
● سیستم توزیع کننده
سیستم توزیع کننده برق خودرو را با سیم کشی نیز می‌ شناسند. این قسمت‌ ها وظیفه اتصال بخش‌ های مختلف الکتریکی به یکدیگر را دارند. برای عملکرد بهتر در برق خودرو و الکترونیک از سیم‌ های مختلف استفاده می‌ شود. بسته به محل به‌ کارگیری آن نوع سیم، عایق بندی استفاده شده برای آن و سایر ویژگی‌ ها مشخص خواهد شد.
● قسمت‌ های مصرف کننده برق
کلیه تجهیزات و لوازم مانند ضبط، بالابر شیشه‌ ها، استارت، کولر، فن، چراغ‌ ها و سیستم‌ های روشنایی داخل و خارج خودرو و… به عنوان مصرف کننده در یک وسیله نقلیه تعریف می‌ شوند.

مدارهای اصلی برق خودرو و الکترونیک
مدارهای الکتریکی استفاده شده در هر خودرو اساسی‌ ترین و آسیب‌ پذیرترین بخش‌ های الکتریکی در وسایل نقلیه به شمار می‌ روند. هر یک از این مدار‌ها قطعات اساسی را در خود جای داده‌ اند که نقش مهمی در تامین امنیت، انجام روند حرکت خودرو و استفاده از بخش‌ های مختلف آن دارند.
● مدار جرقه
در مدار جرقه تجهیزاتی مانند دلکو، وایر، کوئل و شمع قرار دارد. در خودروهای مدرن سیستم کامپیوتری یا ECU عملکرد درست مدار را کنترل می‌ کند. قطعات مورد استفاده در این مدار میزان مصرف سوخت خودروهای انژکتوری را تنظیم کرده تا بنزین یا سایر سوخت های مورد استفاده به قسمت موتور برسد. در موتور خودرو شمع، ولتاژی که کویل‌ ها می‌ رسانند را تبدیل به جرقه کرده و باعث ایجاد انفجار و به حرکت در آمدن پیستون‌ ها خواهد شد. کویل در اینجا مانند یک ترانسفورماتور قوی عمل می‌ کند که وظیفه آن تبدیل برق ۱۲ ولت باطری به برق ۷۰۰۰ ولت برای ایجاد جرقه است.
● مدار روشنایی
تمامی چراغ‌ های داخل و خارج خودرو که در شرایط مختلف استفاده می‌ شوند، به همراه کلید‌ها و سیم‌ های ارتباطی زیر مجموعه مدار روشنایی قرار می‌ گیرند. وظیفه تامین نیروی الکتریکی مدار روشنایی بر عهده باتری است.
● مدار شارژ
این مدار دارای بخش‌ هایی مانند دینام یا آلترناتور است که وظیفه تولید برق را دارند. برق تولید شده توسط این قسمت‌ ها با استفاده از سیم کشی‌ های انجام شده به باتری می‌ رسد و باعث شارژ شدن آنها می‌ شود.
علاوه بر موارد گفته شده مدارهایی برای تامین انرژی مورد استفاده کولر، مدار مربوط به ضبط و… نیز وجود دارد که نوع و عملکرد آنها با توجه به مدل خودرو می‌ تواند متفاوت باشد.

سایر قسمت‌ های برق خودرو و الکترونیک
فیوزها یکی از بخش‌ های مهم خودرو هستند که از آنها در مسیر مدار‌های مختلف استفاده می‌ کنند. در صورتی که جریان الکتریکی عبوری از مدار‌ها بیشتر از حد مجاز شود، فیوزها سوخته و مانع آسیب دیدن سایر بخش‌ ها خواهند شد. فیوز‌ها دارای انواع مختلفی هستند که بسته به شرایط و محل استفاده نوع آنها متفاوت خواهد بود. بخش مهم دیگری که در هر خودرو نقش بسیار حیاتی دارد، سوکت‌ها و کنتاکتور‌ها هستند. این بخش‌ ها وظیفه انتقال نیروی الکتریکی به مدار‌های مختلف را دارند. به عبارت دیگر با استفاده از این تجهیزات می‌ توان نیروی الکتریکی را به سمت سیم‌ های مختلف استفاده شده در مدار‌ها هدایت کرد.

عیب یابی سیستم برق و الکترونیک خودرو
برای عیب یابی سیستم برق و الکترونیک خودرو بهتر است سراغ افراد متخصص در این زمینه بروید. تعمیرکاران حرفه‌ ای و متخصصین برق خودرو نسبت به مشکلات رایجی که برای این تجهیزات به وجود می‌ آید، آگاهی دارند. مورد مهمی که در زمان انتخاب تعمیرکار باید بدانید، تسلط او بر روی مدل خودرو شماست. از آن جایی که این روزها صنعت خودرو در حال پیشرفته روز افزون می‌ باشد، تعمیرکاران باید برای ارائه خدمات بهتر سیستم‌ های برق خودرو و الکترونیک در مدل‌ های مختلف را بشناسند. بسیاری از افراد فعال در زمینه تعمیرات برق خودرو با سیستم‌ های کامپیوتری و هوشمند استفاده شده در خودروهای مدرن آشنایی ندارند و همین باعث می‌ شود نتوانند روند تعمیرات را به درستی طی کنند. در صورتی که به دنبال متخصص برق برای عیب یابی و تعمیر خودرو خود می‌ گردید، پیشنهاد می‌ کنیم با ما تماس بگیرید.