تعمیر ترمز دستی برقی Epb

این روزها از تکنولوژی‌ های مختلفی در خودروها استفاده می‌ شود و هدف استفاده از همه این امکانات داشتن رانندگی راحت و ایمن است. آپشن‌ های مختلف که به این خودروها اضافه می‌ شوند این امکان را در اختیار استفاده کنندگان می‌ گذارند که بدون دردسر بتوانند از این وسایل نقلیه جدید استفاده کرد. در بسیاری از موارد هم مشاهده می‌ شود که سیستم‌ های قدیمی در خودروها با سیستم‌ های پیشرفته جدید جایگزین می‌ شوند و به این شکل شاهد عملکرد بهتری هستیم. یکی از این سیستم‌ ها ترمز دستی برقی یا آپشن EPB است. استفاده از سیستم‌ های الکترونیکی خودرو این امکان را فراهم کرده است که به راحتی با استفاده از یک کلید، کار اهرم ترمز دستی در خودروهای قدیمی را انجام دهید. اما یکی از مشکلاتی که در خصوص این تجهیزات مطرح است تعمیر ترمز دستی برقی Epb است. از آنجایی که این سیستم‌ ها به عنوان آپشن‌ هایی جدید شناخته می‌ شوند، تعداد محدودی از تعمیرکاران آموزش‌ های لازم در خصوص تعمیرات آنها را دیده‌ اند.
ترمز برقی دستی Epb چیست؟
استفاده از دکمه ترمز برقی دستی کمک کرده است که روند استفاده از خودرو راحت‌ تر شود. ساختار آنها شباهت زیادی به ترمزهای دستی معمولی دارد و برای شرایطی استفاده می‌ شوند که قصد داریم در زمان‌ هایی که خودرو پارک شده است از حرکت بیشتر آن جلوگیری کنیم. Epb مخفف عبارت Electronic Parking Brake است. استفاده از آن در سربالایی‌ ها یا سرپایینی‌ ها اجازه می دهد تا خودرو کاملا ثابت بماند. این ترمز‌ها زمانی که فعال می‌ شوند، دارای 2 حالت Auto Hold و Hill Hold هستند که در زمان استفاده می‌ توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. عملکرد این آپشن‌ ها به صورت زیر است:
● گزینه Auto Hold: باعث می‌ شود فشار بر روی هر چهار چرخ خودرو مهار شود.
● گزینه Hill hold: این آشپن اجازه می دهد که مطمئن باشید در زمان پارک کردن خودرو به هیچ عنوان خود به خود حرکت نخواهد کرد.
ترمز دستی برقی Epb چطور کار می کند؟
برای درک بهتر روند تعمیر ترمز دستی برقی Epb باید بیشتر با عملکرد این سیستم‌ ها آشنا شوید. این ترمز‌های دستی دارای سه قسمت اصلی هستند که عبارتند از:
● کلید درون اتاق ماشین
● ماژول ترمز الکترونیکی
● موتور محرکه الکتریکی

روند عملکرد این قطعات در کنار هم چنین است که وقتی راننده کلید درون اتاق خودرو را فشار می دهد، یک فرمان فعال سازی ترمز به ماژول ارسال شده و همین باعث فعال شدن موتور محرکه الکتریکی استفاده شده در این نوع ترمز خواهد شد. این موتور پدهای ترمز را روی دیسک‌ ها فشار می دهد و به این صورت از حرکت خودرو جلوگیری می‌ کند. از آنجایی که در این سیستم از قطعات مکانیکی استفاده نشده است، روند انجام کارها بسیار شدیدتر خواهد بود و احتمال بروز خطاهای مختلف کاهش می‌ یابد. در ضمن طراحی این سیستم‌ ها به شکلی است که وقتی راننده پای خود را روی پدال گاز قرار می‌ دهد، شاهد این خواهد بود که ترمز دستی غیر فعال می‌ شود.
سیستم ترمز دستی Epb چه مزایایی دارد؟
دلیل اصلی استفاده از سیستم ترمز دستی برقی، مزایایی است که این تکنولوژی برای ما به همراه دارد. این مزایا عبارتند از:
● تعمیر ترمز دستی برقی Epb ساده است
اینکه برای تعمیر این سیستم‌ ها نیاز به یک تعمیر کار متخصص خواهید داشت، اما زمانی که به این کار اختصاص داده می‌ شود قطعا از زمانی که قصد تعمیر ترمز‌های دستی قدیمی را دارید، کمتر است.

● قابلیت استفاده خودکار از این سیستم
از آنجایی که سیستم ترمز دستی برقی با قطعات الکترونیکی فرمان می‌ گیرد، می‌ توان بسیاری از کارها را به صورت پیشفرض برای این بخش از خودرو تعریف کرد. به همین صورت با زدن یک دکمه خواهید دید که وقتی مدت زمان توقف خودرو کمی بیشتر از حد معمول شد، این ترمز فعال شده و به شکل باعث می‌ شود که حتی در صورت غفلت شما اتفاق ناگواری پیش نیاید.
● سیستم ترمز اضطراری
این سیستم قطعا می‌ تواند در زمان تصادفات یا مواقعی که قصد کاهش ناگهانی سرعت را دارید، کمک کند که وسیله نقلیه به شکلی ایمن متوقف شود. این در صورتی است که اگر بخواهید از سیستم‌ های ترمز دستی قدیمی برای کاهش ناگهانی سرعت استفاده کنید، شاهد انحراف مسیر خودرو خواهید شد.

● داشتن کنترل بهتر
سیستم‌ های ترمز دستی برقی قدرت کنترل بیشتری روی خودرو به راننده خواهند داد.

● داشتن سیستم ساده
ساختار درونی این سیستم بسیار ساده است و نسبت به انواع قدیمی خود فضای بسیار کمتری را اشغال می‌ کند.

● داشتن قفل امنیتی
داشتن یک قفل مخصوص کودک روی این کلید‌ها باعث می شود که فعال شدن این سیستم توسط افرادی غیر از راننده امکان پذیر نباشد.

دانستن این مزایا در زمان انتخاب، خرید و تعمیر ترمز دستی برقی Epb کمک زیادی به شما خواهد کرد. اما نباید فراموش کرد که معایب این سیستم‌ ها به اندازه مزایایی که دارند اهمیت دارند.
معایب ترمز دستی برقی Epb
● گران بودن
این سیستم تقریبا نسل جدید ترمز دستی است که فقط در خودروهای خارجی و گران قیمت استفاده شده است، به همین دلیل قیمت بالایی دارد. همین باعث شده قطعات و قسمت‌ های جانبی این محصولات نیز دارای قیمت بالایی باشند و گاها در زمان تعمیر ترمز دستی برقی Epb شاهد این باشید که هزینه‌ های شما افزایش یافته اند.
● امکان بروز خطا در عملکرد
با این که احتمال بروز خطا در این سیستم‌ ها بسیار کم است، اما نمی توان گفت که ممکن نیست مشکلی برای این سیستم‌ ها بوجود بیاید. به خصوص در شرایطی که سیستم برقی خودرو دچار مشکل شده باشد، این قسمت‌ ها ممکن است مختل شوند.

در بسیاری از موارد مشکلات بوجود آمده برای این سیستم روی صفحه نمایش خودرو نشان داده می‌ شود. چراغی به نام Epb وجود دارد که اختلالات این سیستم را نشان می دهد و در چنین شرایطی خودرو باید به یک تعمیرکار نشان داده شود. مفرد متخصص تعمیر ترمز دستی برقی Epb باید یک اسکنر OBD2 در اختیار داشته باشد تا به این صورت بتواند مشکلات این سیستم را به سادگی تشخیص دهد.