تعمیر ECU، تعمیر ECM، تعمیر BCM، تعمیر TCM

استفاده از سیستم‌ های کامپیوتری در خودروهای مدرن مزایای زیادی را به همراه داشته است. این سیستم‌ ها به طور کلی معمولا ECU نامیده می‌ شوند که مخفف عبارت engine control unit است. البته بسته به برند تولید کننده خودرو اسم این سیستم می تواند متفاوت باشد، به عنوان مثال این سیستم‌ ها را در خودروهای آلمانی به نام DME می‌ شناسند که مخفف Digital Motor Electronics است. استفاده از سیستم‌ های کامپیوتری اجازه می‌ دهد که بسیاری از کاستی‌ های سیستم‌ های قدیمی برطرف شوند و دیگر مشکلاتی مانند کم شدن سطح اکسیژن، کاهش قدرت موتور، تنظیم نبودن مقدار سوخت و… پیش نیاید. این سیستم‌ ها به کارکرد موتور کمک می کنند و با استفاده از قطعات الکترونیکی مختلف مانند سنسورها، شیرهای برقی، کنترلرها، عملگرها و… امکانات مختلف در اختیار سیستم خودرو می گذارند. همین اجازه می دهد که خودرو کارکرد دقیق و بدون خطا داشته باشد. این موضوع باعث بهینه شدن مصرف سوخت، افزایش راندمان و کنترل بهتر روی کارکرد خودرو شده است. اما هر از چندگاهی ممکن است این بخش از خودرو دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر ECU , ECM, BCM, TCM و سایر بخش های سیستم کامپیوتری خودرو خود داشته باشید.
شناخت اصطلاحات ضروری برای تعمیر ECU , ECM, BCM, TCM
تمامی سیستم‌ های ECM, BCM, TCMو ECU همگی به عنوان تجهیزات و سیستم‌ های کامپیوتری استفاده شده در خودرو شناخته می‌ شوند. این موارد را به صورت مختصر خدمت شما معرفی کنیم تا شناخت بهتری از این بخش‌ها در خودرو داشته باشید.
● سیستم BCM: وظیفه کنترل تجهیزات درون اتاق خودرو را بر عهده دارد.
● سیستم TCM: وظیفه کنترل عملکرد گیربکس‌ های اتوماتیک را بر عهده دارد.
● سیستم ECM : ECM در اصل نام دیگر سیستم ECU است که وظیفه کنترل موتور را برعهده دارد.
● سیستم ESP ABS: برای قفل ضد پایداری خودرو و سیستم ترمز هستند.
● سیستم BDS: این سیستم رادار نقطه کور یا رادار جانبی است.
● سیستم CCS: این سیستم به عنوان رادار کروز کاربرد دارد.
علاوه بر موارد گفته شده سیستم‌ های دیگری وجود دارد که وظیفه کنترل بخش‌ هایی مانند آینه‌ های اتوماتیک، سانروف، پنجره ها، روشنایی درون و بیرون خودرو و… را بر عهده دارند. ممکن است در برخی خودروها از بعضی سیستم‌ هایی که گفتیم استفاده نشده باشد. اما به کارگیری این سیستم‌ های پیشرفته در خودروها روز به روز بیشتر خواهد شد؛ چرا که تولید کنندگان به فکر عرضه خودروهای هوشمند به بازار هستند. روند تعمیر سیستم کامپیوتری خودرو شما بستگی به این دارد که کدامیک از موارد بالا دچار مشکل شده‌اند.
تعمیر ECU
یکی از مهمترین سیستم‌ های کامپیوتری استفاده شده در خودروها ECU است که در صورت خرابی آن، کل عملکرد خودرو مختل شده و از حرکت خواهد ایستاد. ECU یک سیستم هوشمند است که تصمیم می‌ گیرد (یا طبق تنظیمات قبلی با برنامه ریزی کار می کند) تا خودرو در شرایط مختلف، عملکرد مناسبی داشته باشد. این سیستم می تواند با در نظر گرفتن فاصله بین پیستون و میل لنگ تصمیم بگیرد که چطور روند احتراق را انجام دهد. تنظیم فاصله زمانی دقیق بین مراحل مختلف کار موتور باعث افزایش بهره دهی و کاهش مصرف سوخت خواهد شد؛ علاوه بر این شاهد بهبود عملکرد موتور در طول زمان و عمر مفید آن خواهید بود. ECU دارای بخش‌های مختلفی است که مهمترین آنها عبارتند از:
● بخش شبکه
● درایورها
● بخش عملگر
● بخش تصمیم گیری
● بخش پردازش
● مقادیر ورودی
سیستم ECU چطور کار می کند؟
برای فهم بهتر تعمیر ECU , ECM, BCM, TCM باید در خصوص عملکرد این قسمت‌ ها اطلاعات بیشتری داشته باشید. در ادامه مرحله به مرحله روند کار این سیستم را برای شما توضیح می دهیم.
● اول از همه سیستم ECU باید پارامترهای ورودی داشته باشد که بتواند پردازش‌ های مورد نظر خود را انجام دهد. استفاده از سنسورهای متفاوت در قسمت‌ های مختلف موتور پیام‌ هایی را به این سیستم کامپیوتری ارسال می‌ کند که وضعیت فعلی خودرو را به این سیستم نشان می دهد.
● بعد از این که مقادیر ورودی به این سیستم وارد نوبت به پردازش و تصمیم گیری می‌ رسد. در این مرحله وظیفه تصمیم گیری و پردازش اطلاعات بر عهده دو آی سی اصلی است که مانند CPU کامپیوتر فعالیت می کنند و در پایان خروجی کارها را به قسمت‌ های عملگر می‌ رساند.
● وظیفه این قسمت اجرای دستوراتی است که از بخش پردازشگر صادر می شود. از سوی دیگر تمامی فرمان‌ هایی که به صورت دستی به خودرو می‌ دهید به عنوان فرمان به این بخش می رسد.
● بخش شبکه ECU وظیفه دارد که عملکرد سیستم‌های کامپیوتری مختلف را با هم هماهنگ کند و به اینصورت باعث شود که روند کارکردن بخش‌های مختلف به درستی و با هماهنگی کامل طی شوند.
زمانی که به دنبال فرد مناسب برای تعمیر ECU , ECM, BCM, TCM می‌ گردید، باید حتما این موضوع را به یاد داشته باشید که تعمیرکار این قسمت‌ ها باید اطلاعات به روزی در خصوص انواع مختلف خودروهای داخلی و خارجی داشته باشد. همچنین شناخت سیستم‌ های کامپیوتری استفاده شده در خودرو برای این افراد ضروری است. متخصصین ما با داشتن اطلاعات به روز در خصوص انواع سیستم‌ های کامپیوتری هوشمند به کار رفته در خودروهای مختلف می توانند کمک زیادی به حل مشکل شما کنند. کافیست برای اطلاعات بیشتر با متخصصین ما تماس بگیرید و از آنها راهنمایی‌ های لازم را دریافت کنید.