تعمیر ترمز Abs , تعمیر ترمز Esp

سیستم ترمز ضد قفل یا ABS
توقف خودرو در جاده های برفی و بارانی کار آسانی نیست و اگر خودروی شما مجهز به سیستم ترمز ضد قفل یا ABS نباشد، توقف خودرو در این جاده ها برای شما مشکل ساز خواهد بود. ترمز ABS در این مواقع به کمک راننده ها می آید و به توقف راحت تر و بهتر خودرو کمک می کند. اگر حتی یک راننده حرفه ای هم باشید و خودروی شما به ترمز ABS مجهز نباشد، توقف خودرو در جاده هایی که شرایط مناسبی ندارند کار آسانی نخواهد بود.
هنگامی در یک جاده یخ زده و یا خیس ترمز می کنید، اگر لاستیک خودرو سُر بخورد، چسبندگی لاستیک با جاده کاهش می یابد و توقف خودرو سخت خواهد شد. در این مواقع ترمز ABS با جلوگیری از قفل شدن چرخ ها و سُر خوردن آنها چسبندگی لاستیک ها را با سطح جاده حفظ کرده و باعث می شود که عمل ترمزگیری و همچنین فرمان پذیری خودرو در هنگام ترمز کردن به خوبی انجام شود. در خودروهای قدیمی که ترمز ABS در آنها وجود نداشت، برای اینکه چرخ های خودرو در جاده های لغزنده قفل نشوند، راننده می بایست به صورت مکرر پدال ترمز را فشار داده و رها کند تا چرخ های خودرو دچار مشکل نشوند. این در حالی است که سیستم ترمز ضد قفل یا ABS این کار را به صورت خودکار انجام می دهد و از قفل شدن چرخ های خودرو جلوگیری می کند.
نکته ای که در مورد ترمزهای ABS وجود دارد این است که هنگام ترمزگیری شدید در خودروهایی که از این سیستم بهره می برند، صدایی مانند صدای کوبش وارد کابین خواهد شد و همچنین این صدا و لرزش در پدال ترمز زیر پای راننده هم احساس می شود. راننده هایی که تجربه ترمزگیری با این خودروها را ندارند، ممکن است به اشتباه فکر کنند که سیستم ترمز خودرو در حال خُرد شدن است. البته که اینطور نیست و این صدا مربوط به عملکرد صحیح سیستم ترمز ABS است.
طرز کار سیستم ترمز ABS چگونه است؟
در سیستم ترمز ضد قفل یا ABS تمامی چرخ ها به سنسورهایی برای سنجش سرعت آنها مجهز هستند که در هر لحظه سرعت چرخش چرخ ها به وسیله این سنسورها اندازه گیری می شود. هنگام ترمزهای شدید که باعث قفل شدن چرخ های خودرو می شود، این سنسورها سیگنالی را به میکروکنترلر ارسال می کنند و میکروکنترلر با انجام یک سری از بررسی ها سیگنال هایی را برای کاهش فشار سیلندر ترمز آن چرخ ارسال می کند تا چرخی از خودرو که بر اثر ترمز شدید قفل شده است آزاد گردد و به چرخش خود ادامه دهد و سپس با آزاد شدن آن دوباره فشار سیلندر به حالت قبلی بازگشته و عملیات ترمز بدون قفل شدن چرخ خودرو صورت می گیرد.
اجزای تشکیل دهنده اصلی ترمز ABS
سنسورهای سرعت
سنسورهای سنجش سرعت در نزدیکی محور چرخ ها متصل می گردند و تغییرات ناگهانی سرعت را تشخیص داده و به سیستمی که کار کنترل را بر عهده دارد اعلام می کنند.
سوپاپ
در هر لوله ترمز یک سوپاپ وجود دارد که با توجه به شرایط موجود می تواند باز و یا بسته باشد. همچنین سوپاپ ها در صورت نیاز کار کاهش نیروی ترمز را نیز انجام می دهند.
پمپ
وقتی که فشار سیستم ترمز توسط سوپاپ ها کاهش پیدا می کند، نیاز به این است که دوباره این فشار افزایش پیدا کند که این افزایش فشار را پمپ انجام می دهد.
بخش کنترل کننده
در سیستم ترمز ABS یک بخش کنترلی وجود دارد که در واقع یک رایانه است که وظیفه تجزیه و تحلیل اطلاعات ارسالی از سنسورها و نظارت بر عملکرد سایر اجزای سیستم ترمز را بر عهده دارد.
مزایای سیستم ترمز ضد قفل یا ABS
● افزایش میزان فرمان پذیری خودرو در هنگام ترمزهای شدید
● حفظ پایداری خودرو در جاده های ناهموار و کمک به کنترل راحت تر خودرو در این مسیرها
● کاهش میزان خط ترمز و کنترل بهتر خودرو در جاده های لغزنده
● کاهش میزان لرزش لاستیک در هنگام ترمز
سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو یا ترمز ESP
امروزه تمامی شرکت ها برای افزایش ایمنی خودرو و پایداری آن در جاده های ناهموار از سیستم های ایمنی جدید و کاربردی استفاده می کنند. یکی از این سیستم ها سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز یا ESP میباشد که به انگلیسی Electronic Stability Program نام دارد. این سیستم برای افزایش پایداری خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که در جاده های ناهموار کنترل خودرو از دست راننده خارج می شود، این سیستم به کمک راننده می آید و با کنترل فرمان خودرو و توزیع مناسب نیروی ترمز روی چرخ ها و حتی کاهش نیروی پیشرانه خودرو به کنترل بهتر خودرو کمک می کند. با توجه با تحقیقاتی که صورت گرفته است با وجود سیستم ESP در خودروها میزان تصادفات حدود 30 درصد کاهش پیدا می کند که نشان دهنده اهمیت این سیستم در کنترل پایداری خودروها می باشد.
مزایای سیستم ترمز ESP
● افزایش پایداری خودرو در پیچ های شدید
● کاهش میزان تصادفات در خودروها به خصوص خودروهای شاسی بلند
● کمک به کنترل بهتر خودرو در جاده های با شرایط آب و هوایی نامناسب
لیست خدمات در حوزه تعمیر تخصصی ترمز ABS و ESP عبارتند از:
● تعمیر پمپ ترمز برقی
● تعمیر تخصصی سیستم ESP
● تعمیر ترمز دستی برقی خودروهای بنز، بی ام و، لکسوس، کیا، هیوندای و …
● انجام تعمیرات تخصصی ترمز پارک برقی
تعمیرگاه تخصصی ترمز ABS | تعمیرگاه تخصصی ترمز ESP
انجام تعمیرات تخصصی سیستم های ABS و ESP توسط کادر مجرب و با تجربه تعمیرگاه تخصصی، کافی است یک بار تعمیر خودروی خود را به متخصصین ما بسپارید تا در کمترین زمان و با بهترین کیفیت مشکل خودروی شما را برطرف کنند.
تعمیر تخصصی ترمز ABS و ESP تمامی خودروهای بنز، بی ام و، لکسوس، تویوتا، کیا، هیوندای، هوندا، مزدا، نیسان، پورشه، فولکس واگن، آئودی و … پذیرفته می شود.