تعمیر فرمان برقی

فرمان برقی که به اختصار به آن EPS میگویند فناوری جدیدی که جایگزین فرمان هیدرولیک در خودروهای مدرن شده است. یکی از بزرگترین مزیت های فرمان برقی این است که با حذف پمپ هیدرولیک فشار کمتری به موتور خودرو وارد می شود. پمپ هیدرولیک در حدود 10 اسب بخار از قدرت موتور خودرو را به خود اختصاص می دهد که با حذف آن این قدرت موتور صرف به حرکت درآوردن چرخ های خودرو خواهد شد. با حذف سیستم هیدرولیک تمام شیلنگ ها و متعلقات مربوط به آن حذف خواهند شد و دیگر نیازی به چک کردن دورهای این قسمت ها در خودرو نیست که این خود یک مزیت استفاده از فرمان برقی در خودروهای جدید می باشد.
فرمان برقی حتی در هنگامی که خودرو خاموش است انرژی مورد نیاز برای چرخیدن فرمان را فراهم می کند. سیستم فرمان برقی به وسیله یک موتور 12 ولت DC عمل خواهد کرد که این موتور به موتور خودرو برای تامین انرژی مورد نیاز وابسته نیست و این ویژگی در هنگام خاموش بودن موتور خودرو بسیار مفید است. سیستم فرمان برقی به دلیل اینکه به وسیله نرم افزار کنترل می شود از دقت و حساسیت بالایی برخوردار است.
در فرمان برقی به دلیل عدم وجود پمپ ها و پیستون های موجود در سیستم فرمان هیدرولیک و وجود یک موتور الکتریکی ساده به جای آنها، وزن کلی خودرو کاهش می یابد. در سیستم فرمان برقی قرار دادن اجزای تشکیل دهنده آن و نحوه ایجاد نیرو ساده تر از سیستم هیدرولیک است و به همین دلیل شرکت های خودروسازی استفاده از سیستم فرمان برقی به جای فرمان هیدرولیک را ترجیح می دهند. همچنین فرمان برقی 90 درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به فرمان هیدرولیک دارد. فرمان های برقی نسبت به فرمان های هیدرولیک دارای هزینه تعمیر و نگهداری کمتری هستند. در فرمان هیدرولیک نیاز به روغن، شیلنگ و … می باشد، در حالی که در فرمان برقی در صورت ایجاد مشکل چند تغییر کوچک در برنامه فرمان مشکل را حل خواهد کرد.
فرمان برقی چگونه کار می کند؟
نسل قدیم فرمان های برقی در واقع الکتروهیدرولیک بودند، به این صورت که از یک الکتروموتور برای به حرکت در آوردن پمپ هیدرولیک استفاده می کردند. اما فرمان های برقی جدید که به آنها EPS می گویند به صورت کامل الکتریکی و الکترونیکی هستند. جعبه فرمان از یک میل دندانه دار و یک موتور الکتریکی که روی میل فرمان میل دندانه دار بسته شده است، تشکیل شده است . هنگامی که راننده غربیلک فرمان را به حرکت در می آورد، سنسورهایی که در فرمان وجود دارند سرعت و چگونگی چرخش فرمان را به دست می آورند. این اطلاعات همراه با شکل های ورودی از سنسور گشتاور پیچشی بسته شده روی شفت فرمان، کنترل سیستم فرمان را تغذیه می کند ، دیگر ورودی ها مثل سرعت خودرو و سیستم کنترل پایداری خودرو( ESP ) برای تصمیم گیری مقدار مورد نیاز و چگونگی فرمان مورد توجه هستند، بعد از تمامی این مراحل سیستم کنترل یونیت برای چرخش موتور سیستم فرقی فرمان را صادر می کند و موتور فرمان برقی در زاویه مورد نیاز قرار می گیرد.
سیستم فرمان برقی بهترین عملکرد را در سرعت های پایین دارد و در سرعت بالا کمترین عملکرد آن کاهش می یابد. فرمان برقی در سرعت های کم و جاده های درون شهری از نرمی فوق العاده بالایی برخوردار است و به دلیل اینکه این فرمان عملکرد مصنوعی دارد، در سرعت های بالا برای کنترل بهتر خودرو این فرمان سفت خواهد شد.
مزایای فرمان برقی نسبت به فرمان هیدرولیک:
● دارای وزن کمتر نسبت به فرمان هیدرولیک
● کاهش حجم و اندازه سیستم فرمان نسبت به سیستم فرمان هیدرولیک
● قابلیت ایمنی بالا در مواقع بحرانی مخصوصاً در مواقعی که موتور خودرو خاموش میشود.
● عدم وابستگی سیستم فرمان به موتور خودرو
● حذف پمپ هیدرولیک، روغن هیدرولیک و سایر متعلقات
● حذف تسمه های بین سیستم فرمان و موتور خودرو
● مصرف انرژی کمتر سیستم فرمان برقی نسبت به سیستم فرمان هیدرولیک
● افزایش عمر سیستم فرمان نسبت به فرمان هیدرولیک
برخی از معایب فرمان برقی:
● خطای مربوط به موتور DC موجود در سیستم فرمان برقی
● خطای مربوط به سنسور تشخیص زاویه فرمان
● قیمت بالاتر نسبت به فرمان هیدرولیک
● سفت شدن فرمان خودرو در سرعتهای بالا
● افت ولتاژ به دلیل قطع مدار احتمالی به دلیل نقص سیم کشی
تعمیر تخصصی فرمان برقی خودرو
تعمیر فرمان برقی خودرو به وسیله مجرب ترین و بهترین متخصصین در زمینه تعمیر خودروهای ایرانی و خارجی در تعمیرگاه تخصصی خودرو انجام می‌ گیرد. تمامی صاحبان خودروهای کیا، بنز، بی ام و، تویوتا، لکسوس، هیوندای، پژو، پورشه، مازراتی و … می توانند تعمیرات تخصصی فرمان برقی خودروی خود را به تعمیرگاه تخصصی خودرو بسپارند.