تفاوت بنزین سوپر و معمولی | همه چیز درباره مکمل های سوخت و اکتان

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که بنزین سوپر بهتر است و یا بنزین معمولی؟ در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا تفاوت بین بنزین سوپر و بنزین معمولی و نقش مکمل‌ها در این دو بنزین را توضیح دهیم.

بنزین چیست؟

بنزین بخشی از نفت است که بین 70 تا 175 درجه سانتیگراد تقطیر می‌ شود. بنزین که نامی آلمانی بوده و اولین بار در این کشور به وجود آمده است، حدود 15% از نفت خام را تشکیل می‌ دهد. در نیمه‌ های قرن نوزدهم و قبل از اختراع موتورهای درون سوز، از بنزین برای از بین بردن شپش استفاده می‌ کردند و آن‌ را درون شیشه‌ های کوچک به فروش می‌ رساندند. گفتنی است نام این ماده شیمیایی از بنزن می‌ آید و در بیشتر کشورها از همین نام بنزین و یا نامی مشابه با آن برای معرفی این ماده شیمیایی استفاده می‌ کنند.

بنزین سوپر چیست؟

بنزین سوپر همان بنزین معمولی است که با اضافه کردن مکمل‌ ها و افزودنی‌ ها عدد اکتان آن را افزایش داده‌ اند. اولین بار در خلال جنگ جهانی اول فردی به نام میجلی با اضافه کردن سرب به بنزین متوجه شد که بدون پرداخت هزینه بالا می‌ توان عدد اکتان بنزین را بالا برد. ولی پس از مدتی به دلیل صدماتی که سرب به محیط زیست وارد می‌ کرد، متیل ترت‌ بوتیل برای بالا بردن عدد اکتان جایگزین سرب شد.

پس از مدتی محققان دریافتند که ماده متیل ترت‌ بوتیل هم موجب آلودگی محیط زیست می‌ شود، از این رو به دنبال جایگزینی برای این ماده گشتند و در نتیجه موادی چون تولوئن، 2‌متیل، 2‌پروپانل، متیل‌ ترشری بوتیل اتر، متانول و اتانول را به عنوان مکمل‌ های اکتان افزا برای بالا بردن عدد اکتان معرفی کردند.

ولی عدد اکتان بنزین چیست؟ عدد اکتان در بنزین نشان‌دهنده کیفیت بنزین است. هر چه این عدد بالاتر باشد، بنزین مقاومت بیشتری در برابر احتراق مخرب از خود نشان می‌ دهد. گفتنی است در سال 2004 اتحادیه اروپا اعلام کرد که عدد اکتان بنزین نباید از 95 کمتر باشد.

چه تفاوتی بین بنزین سوپر و معمولی وجود دارد؟

اصلی‌ ترین تفاوت بین بنزین سوپر و بنزین معمولی در عدد اکتان آن‌هاست. در ایران عدد اکتان بنزین برای بنزین معمولی 87 و برای بنزین سوپر 95 است و به همین دلیل بین دو بنزین سوپر و بنزین معمولی تفاوت وجود دارد. بسیاری تصور می‌ کنند استفاده از بنزین سوپر عملکرد بهتری را برای خودرو به ارمغان می‌ آورد و این لقب سوپر به معنای کیفیت بهتر بنزین است. در صورتی که بنزین سوپر تنها عدد اکتان بالاتری دارد و این عدد اکتان بالاتر به معنای این است که بنزین سوپر در فشار بالاتر دیرتر از بنزین معمولی منفجر می‌ شود. از این رو بنزین سوپر کیفیت متفاوت‌ تری نسبت به بنزین معمولی را برای موتور خودرو به ارمغان نمی‌ آورد و تنها با توجه به نوع خودرو و موتور آن باید از بنزین سوپر و یا بنزین معمولی استفاده کرد.

اگر به خودرویی که نیاز به بنزین با اکتان پایین دارد، بنزینی با اکتان بالا زده شود، از توان خودرو کاسته می‌ شود. در مقابل اگر خودرویی نیاز به بنزین با اکتان بالا و یا همان بنزین سوپر دارد، بنزینی با اکتان پایین و یا همان بنزین معمولی زده شود، قبل از این که پیستون در ماشین به بالاترین نقطه در سیلندر برسید، بنزین مشتعل شده و پیستونی که هنوز باید به سمت بالا حرکت کند را به سمت پایین می‌ راند. نتیجه این عمل فشار زیادی است که به پیستون، شاتون، میل لنگ و سوپاپ‌ ها وارد می‌ شود. این فشار صدای خشنی را به وجود می‌ آورد و در زمانی طولانی موجب آسیب رسیدن به موتور و کاهش طول عمر مفید آن می‌ شود.

در صورتی که بی توجه به نوع خودرو از بنزین سوپر و یا بنزین معمولی استفاده شود، موتور خودرو آسیب می‌ بیند و نیاز است که فرد برای تعمیر موتور خودرو خود به تعمیرگاه‌ های خودرو مراجعه کند. خودروکار امید بهترین تعمیرگاه ماشین خارجی در غرب تهران است که در زمینه آسیب رسیدن به خودرو در نتیجه استفاده از بنزینی مغایر با موتور ماشین می‌ تواند با کیفیتی بسیار خوب خودرو شما را تعمیر کند.

از کدام نوع بنزین سوپر یا معمولی استفاده کنیم؟

از آن جایی که اکثر خودروهای داخل کشور بر اساس بنزین با اکتان 95 ساخته شده‌ اند، بهتر است از بنزین سوپر که حاوی اکتان افزاست به جای بنزین معمولی استفاده کرد تا خسارتی به موتور خودرو وارد نشود. در صورت استفاده از بنزین معمولی لازم است هر 3000 کیلومتر یک بار از محلول پاک‌ کننده انژکتور استفاده کنید تا سوزن‌ های انژکتور به صورت همیشگی تمیز باشند.

همان‌ طور که می‌ دانید برخی مکمل‌ها در بازار وجود دارند که به عنوان اکتان افزا استفاده شده و افراد برای جبران کیفیت پایین بنزین موجود در کشور از آنها استفاده می‌ کنند. ولی توجه به این نکته حائز اهمیت است که استفاده از بنزین سوپر به منزله استفاده نکردن از مکمل‌ ها نیست. از آن جایی که کیفیت بنزین تولید شده در کشور ما، چه بنزین سوپر و چه بنزین معمولی، با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد، بنزین سوپر موجود در کشور نیز به مکمل اکتان بوستر نیاز دارند. بنابراین برای خودروهایی که دارای موتور حساس هستند، نیاز به استفاده از مکمل در بنزین سوپر نیز دیده می‌ شود.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که برای جلوگیری از تخریب موتور لازم است از برندهای معتبر مکمل خریداری کنید. برخی از افراد از قرص‌ های افزایش اکتان سوخت استفاده می‌ کنند که این قرص‌ ها توسط هیچ کدام از موسسات جهانی تایید نشده و استفاده از آنها در طولانی مدت ضررهای جبران‌ ناپذیری را به موتور خودرو وارد می‌ کند.

چطور بنزین سوپر را از بنزین معمولی تشخیص دهیم؟

برای این که بتوان متوجه شد که بنزین استفاده شده بنزین معمولی و یا بنزین سوپر است، چندین راه حل وجود دارد:

  • اولین و اصلی‌ ترین راه حل تفاوت رنگ بین بنزین سوپر و بنزین معمولی است. بنزین سوپر به رنگ سفید و سبز تولید می‌ شود، در صورتی که بنزین معمولی به رنگ صورتی مایل به قرمز است.
  • بوی متفاوت بنزین سوپر از بنزین معمولی نیز یکی دیگر از راه‌ های تشخیص است.
  • از دیگر راه‌ های تشخیص بنزین معمولی از بنزین سوپر تفاوت بین گاز خارج شده در حین سوخت‌ گیری با بنزین سوپر با گاز خارج شده در حین سوخت‌ گیری با بنزین معمولی است. از آن جایی که در حین سوخت‌ گیری نمی‌ توان خود بنزین را مشاهده کرد، استفاده از نوع گاز خارج شده راه حل مناسبی است. اگر گاز خارج شده خشک باشد، بنزین سوپر بوده و اگر گاز خارج شده چرب باشد بنزین معمولی است.
  • یکی دیگر از راه‌ های متوجه شدن بنزین سوپر از بنزین معمولی، جهش و پریدگی بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی است.
  • برای این که بتوان متوجه شد بنزین سوپر به آب آغشته شده است یا نه، می‌ توان چند قطره از آن را بر روی کاغذ ریخت، اگر بنزین اثر مشخصی بر روی کاغذ نگذارد، بنزین مذکور خالص است ولی اگر با ریختن بنزین بر روی کاغذ، کاغذ حالت صاف خود را از دست بدهد، به این معناست که در داخل بنزین آب وجود دارد.

تفاوت بنزین سوپر و بنزین معمولی به عدد اکتان آن‌ها بر می‌ گردد. قبل از استفاده از هر کدام از این بنزین‌ ها لازم است کتابچه نوع سوخت مصرفی خودرو خود را مطالعه کرده و با توجه به عدد اکتان ذکر شده از بنزین سوپر و یا بنزین معمولی استفاده کنید. در حال حاضر بیشتر خودروهای موجود در کشور با عدد اکتان 95 هماهنگی دارند، از این رو لازم است برای سوخت خودرو خود از بنزین سوپر استفاده کنید. البته هنوز هم خودروهایی وجود دارند که بنزین مناسب برای آن‌ها بنزین معمولی بوده و استفاده از بنزین سوپر می‌ تواند توان موتور مذکور را پایین بیاورد.